„Gundala” – indonezyjski superbohater (ocena 6/10)


Azjatycka konkurencja dla Marvela, z wyraźnym podtekstem społecznym.

W trakcie protestów pracowniczych zabity zostaje ojciec bohatera, co wywołuje w nim magiczne moce.

Efektowne kino superbohaterskie z azjatycką tendencją do chaosu scenariuszowego. Pewnym usprawiedliwieniem jest krótki okres zdjęciowy, który z drugiej strony zdumiewa z uwagi na wiele lokalizacji, efektowne sceny zbiorowe i dopracowane sekwencje walk. Azjatyckie kino ma doświadczenie w tego rodzaju produkcjach, aczkolwiek dla widzów przyzwyczajonych do amerykańskich produkcji może wydać się na niskim poziomie.


Wartym odnotowania jest podtekst społeczny – wyzwalaczem fabuły jest protest o prawa pracownicze i brutalne zachowanie ochroniarzy starego systemu. Aluzje do autentycznych prób zgładzania protestów społecznych - aż nazbyt wyraźne.


Reżyser zapowiada pójście za ciosem i stworzenie całej trylogii opartej na pierwowzorach komiksowych, niczym amerykańskie wzorce adaptacji komiksowych. Nie ma wątpliwości, że w Azji tego rodzaju filmy wzbudzą popularność i mają zapewnioną frekwencję, o ile sytuacja pandemiczna pozwoli na seanse w kinach. W Europie i USA raczej na taki sukces szans nie ma, a film pozostanie ciekawostką festiwali prezentujących różnorodny przekrój kina azjatyckiego. Bo mimo wszystko dominują w promowaniu filmów z tego kontynentu produkcje mniej komercyjne.


Plusy:

+ efektowne

+ rozmaitość lokalizacji

+ dopracowanie scen zbiorowych

+ społeczne aspekty

+ montaż, praca kamery


Minusy:

- chaotyczna narracja

- przystosowane do widza kina azjatyckiego

- przeznaczone na seans kinowy


Zwiastun:


produkcja: Indonezja

rok: 2019

gatunek: sensacyjny

festiwale: Festiwal Pięć Smaków


· reżyseria, scenariusz: Joko Anwar

· zdjęcia: Ical Tanjung

· montaż: Dinda Amanda

· muzyka: Bembi Gusti, Tony Merle, Aghi Narottama

· obsada: Abimana Aryasatya, Tara Basro, Bront Palarae, Ario Bayu


Ostatnie posty
Search By Tags
Nie ma jeszcze tagów.
Follow Us
  • Twitter Social Icon