Nie ma nas w domu – kurier i opiekunka (ocena 6/10)

November 19, 2019

Trudny w odbiorze, ale wnikliwy i poruszający społecznie dramat brytyjskiego reżysera – fachowca od tego typu tematyki.

Przemysłowe robotnicze miasteczko w Wielkiej Brytanii. Rodzina z dwójką dzieci, która ledwo wiąże koniec z końcem: żona pracująca jako opiekunka osób starych i chorych, mąż który ryzykuje własną działalność gospodarczą rozwożąc jako kurier przesyłki białym vanem. Los nie jest i jak można się domyślać nie będzie, łaskawy.

Brytyjski reżyser Ken Loach dobrze znany z filmów ukazujących trudny los współczesnego pracownika, wręcz przyrównujący obecny system do niewolnictwa, a system społeczny do bezdusznej, biurokratycznej maszyny. Nie inaczej jest również w tym filmie, gdy każda inicjatywa kończy się niepowodzeniem, a wyrwanie się z szarości codzienności praktycznie nierealne. Jednostka jest kompletnie bezradna i uzależniona od ludzi którzy decydują o losie: przełożonych czy urzędników. Dodatkowo Loach ukazuje wpływ kłopotów finansowych rodziców na dzieci – ten motyw jest tutaj szczególnie uwypuklony – generalnie kolejne pokolenie jest również stracone.

 

Niestety filmy Loacha nie są przystępne dla szerszej publiczności, jakby reżyser próbował odstraszać również odbiorców swoich dziel. To nużące, męczące kino, z szarymi ujęciami, powolnym tempem, nie angażującą przez długi czas fabułą. Bohaterowie budzą przede wszystkim litość i zażenowanie. Dopiero po dłuższym czasie, gdy dotyka ich kulminacja nieszczęść,  widać że są oni jedynie ofiarami zasługującymi na empatię. Z taką manierą Loach nie dotrze do zwykłych, szarych widzów, a jego filmy będą doceniane głównie przez recenzentów i bywalców pretensjonalnych festiwali filmowych. Zapewne styl wynika także z wieku reżysera (83 lata) zapewne nie pozwalającego mu pozbyć się nawyków, które były popularne w kinie pół wieku temu.

 

W Polsce film wchodzi w ograniczonej skali, ale także na pojedyncze seanse do jednej z sieci multipleksów, co zapewne wynika z uznanej marki brytyjskiego reżysera.

 

Plusy

  • wnikliwy obraz społeczny

  • bezradność jednostki

  • poruszające sceny

  • empatia do bohaterów

  • naturalność

 

Minusy:

  • trudna w odbiorze forma

  • powolne tempo

  • słabe aktorstwo

  • szara kolorystyka (celowo)

  • brak puenty (zapewne celowy)

  • ograniczona dystrybucja

  • nijaki tytuł

 

Zwiastun:

tytuł oryginalny: Sorry We Missed You

produkcja: Wielka Brytania, Belgia, Francja

rok: 2019

premiera kinowa: 15 listopada 2019

dystrybucja: M2 Films

gatunek: dramat

 

  • reżyseria: Ken Loach

  • scenariusz: Paul Laverty

  • zdjęcia: Robbie Ryan

  • montaż: Jonathan Morris

  • muzyka: George Fenton

  • scenografia: Fergus Clegg

  • obsada: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone, Katie Proctor, Charlie Richmond

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon