Rzeka – kazachska monotonia (ocena 5/10)

Okazja do poczucia klimatu życia na odludziu kazachskiej rodziny … tylko dla amatorów kina kontemplacyjnego.

W ubogiej chacie na kazachskim stepie mieszka wielodzietna rodzina. Dzieci powoli odkrywają nowoczesny świat, szczególnie gdy zabłądzi do nich chłopak wyróżniający się ubiorem i posiadanymi gadżetami.

Kazachski reżyser Emir Baigazin odpowiedzialny jest nie tylko za reżyserię i scenariusz, ale również za zdjęcia i montaż. Dzięki temu film jest spójny w swojej formie i wersji proponowanej dla odbiorcy. Ale jest to styl specyficzny, który trafi do nielicznych. Oni będą mieli przyjemność w odgadywaniu kolejnych tropów i sugestii zawartych w niedopowiedzeniach – wiele scen bowiem jest niedopowiedziana, a interpretacja przebiegu wydarzeń może być różnoraka. Byłaby to atrakcja dla szerszej widowni, dyby film miał odpowiednie tempo i chociaż sugerował przesłanie. A tak to tylko sposobność poczucia klimatu w jakim żyją bohaterowie: monotonii codzienności, braku możliwości skorzystania z nowych rozwiązań technologicznych – reżyser tak jak bohaterowie ma świadomość ich istnienia, ale wybiera formę oszczędną, celowo mało atrakcyjną dla odbiorcy.

 

Pod przykrywką monotonnego, prawie dokumentalnego obrazu kryje się jednak, trudna do odkrycia ze względu na przyjętą formę, fabułę zawierająca nawet elementy dramatyczne, ale także kryminalne, czy komediowe. Nie jest łatwo wdrożyć się w te wątki, chociaż kryją one za sobą ciekawe rozważania na temat życia i współczesnego rozdźwięku pomiędzy nowymi technologiami, a życiem ludzi w ubogich warunkach.

 

Film mimo wszystko pojawił się w polskiej dystrybucji, rok po pokazach na Warszawskim Festiwalu Filmowym, co zapewne ma związek także z polskim wkładem twórczym w jego powstanie i dofinansowanie. W kinie Muranów nawet zachęcił widzów, ale szybko zniknął z repertuaru. A kina to jedyna możliwość, aby kontemplować takie obrazy, bo w domowym zaciszu trudną nie oprzeć się pokusie przełączenia na inny kanał.

 

Plusy

  • zdjęcia

  • klimat spokojnego życia

  • wpływ nowoczesności na życie bohaterów

  • spójność realizacyjna w osobie reżysera, scenarzysty, operatora i montażysty

  • polski „wkład”

 

Minusy:

  • monotonne

  • szczątkowe dialogi

  • nieoczywista fabuła

  • ograniczona dystrybucja kinowa

 

Zwiastun:

tytuł oryginalny: Ozen

produkcja: Kazachstan, Polska, Norwegia

rok: 2018

premiera kinowa: 18 października 2019

dystrybucja: Madness

gatunek: dramat

festiwale: Toronto, Wenecja, Warszawski Festiwal Filmowy

 

  • reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż: Emir Baigazin

  • muzyka: Justyna Banaszczyk

  • scenografia: Sergey Kopylov

  • kostiumy: Aidana Kozhageldina

  • obsada: Zhalgas Klanov, Zhasulan Userbayev, Ruslan Userbayev, Bagdaulet Sagindikov, Sultanali Zhaksybek

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon