„Aida” – ludobójstwo w Srebrenicy (ocena 7/10)


Wciąż niezagojona rana wojny na Bałkanach. To film hołd dla ofiar i bliskich pomordowanych.

Po zajęciu przez Serbów Srebrenicy bośniacka ludność w obawie o swoje bezpieczeństwo szuka ratunku. Baza ONZ nie może przyjąć wszystkich chętnych. Miejscowa tłumaczka próbuje ratować swoją najbliższą rodzinę.

Narracja prowadzona jest z punktu widzenia ofiar. Jednoznacznie oskarża siły ONZ o bierność. A Serbów o perfidny podstęp i krwawą zemstę. Ta jednostronność stanowi pewną wadę, ale wytłumaczalną z punktu widzenia roli jaką ten film ma spełnić. Jest on potrzebny aby pokazać światu co wydarzyło się w pozornie cywilizowanym kraju. I jakie są konsekwencje nienawiści rasowej.


Nie jest łatwy w odbiorze. Forma paradokumentalna, pozornie mało angażująca. Przebija się głównie odgrywająca pierwszoplanową rolę Jasna Đuričić. Co ciekawe fakt przewidywalności (zapewne niewielki procent widzów nie wie jak to się skończy) sprzyja w odbiorze, bo wiadomo że to wolne tempo jest uzasadnione.


Film budzi duże emocje, pokazywany na festiwalach, ale także w szerokiej dystrybucji. Tym samym spełnia swoją rolę, aby jak najszerzej pokazać wydarzenia które doprowadziły do niewyobrażalnej w cywilizowanym świecie zbrodni. Czy to ulży poszkodowanym, czy to zapobieże podobnym sytuacjom w przyszłości. Raczej wątpliwe.


Plusy:

+ hołd dla ofiar ludobójstwa

+ paradokumentalna forma

+ dominująca na ekranie Jasna Đuričić

+ końcowe wrażenie

+ polski wkład


Minusy:

- trudne w odbiorze

- jednostronne


Zwiastun:


tytuł oryginalny: Quo vadis, Aida?

produkcja: Bośnia, Austria, Rumunia, Polska, Niemcy

rok: 2020

polska premiera: 17 września 2021

dystrybucja: Gutek Film

gatunek: dramat


· reżyseria, scenariusz: Jasmila Žbanić

· scenariusz: Łukasz M. Maciejewski, Mateusz Rakowicz

· muzyka: Antoni Łazarkiewicz

· zdjęcia: Christine Maier

· scenografia: Hannes Salat

· kostiumy: Małgorzata Karpiuk

· montaż: Jarosław Kamiński

· obsada: Jasna Đuričić, Izudin Bajrović, Boris Isaković, Boris Ler, Dino Bajrović

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon