top of page

Boże Ciało – ksiądz Bielenia (ocena 7/10)


Polski kandydat do Oscar. Film ważny, aczkolwiek niedopracowany scenariuszowo.

Przebywający w poprawczaku chłopak z ciężkim przestępstwem w przeszłości, pragnie zostać księdzem. Nie ma jednak na to szans z wyrokiem. Udaje się na Podkarpacie do pracy, gdzie wykorzystuje niedyspozycje miejscowego proboszcza. Społeczność małomiasteczkowo jest jednak bardzo skomplikowana, z uwagi na tragiczny wypadek jaki wstrząsnął mieszkańcami.

Film nie uwodzi widza. Bardzo powoli odkrywa tajemnice i prawdę. Wymaga skupienia, bo kluczowe informacje padają w najmniej spodziewanym momencie. Jednak zręczna reżyseria pozwala zaangażować się w historię, dzięki znakomitej w niektórych momentach dramaturgii scen. Co prawda realizm fabuły pozostawia wiele do życzenia i przebieg wypadków wydaje się mało prawdopodobny, jednak można to potraktować jako fikcję artystyczną mającą na celu uwypuklić ważne elementy. Należy do nich z pewnością obraz zakłamanej społeczności małomiasteczkowej. Także kwestie wiary, religii, obrzędów potraktowane są nadzwyczaj obiektywie. Jak ktoś się obawiał, chociaż po tytule czy też mało udanym zwiastunie, że to kolejny film niesprawiedliwie szkalujący Kościół, wiarę, czy też polski katolicyzm to może być spokojny. Tym razem potraktowano sprawę w mocny, ale przemyślany sposób.


Magnesem filmu jest charyzmatyczna rola główna Bartosza Bielenia, który gra w sposób niezwykle zaangażowany i wiarygodny, o co przy trochę naciąganym scenariuszu nie było łatwe. W dużej mierze ratuje swoją ekspresją rozwiązania fabularne. Szkoda jedynie, że nie zawsze dobrze słychać dialogi. Natomiast wizualnie: zdjęcia, montaż, jest to bardzo solidna produkcja. Oscara nie zdobędzie, ale to jeden z najlepszych polskich kandydatów ostatnich lat.


Plusy

  • dramaturgia scen

  • obraz małomiasteczkowej społeczności

  • emocjonujące odkrywanie prawdy

  • pełna charakteryzacja postaci

  • charyzmatyczny Bartosz Bielenia

  • obiektywny, chociaż w wielu punktach krytyczny, w kwestii Kościoła i polskiego katolicyzmu

  • zdjęcia i montaż

  • trafna nominacja oscarowa

  • sukces frekwencyjny


Minusy:

  • mało prawdopodobne elementy fabuły

  • wolno się rozkręca

  • słyszalność dialogów

  • niespodziewane ujawnianie kluczowych informacji (scena spowiedzi jak znienacka)

  • niepotrzebnie prowokacyjny zwiastun i tytuł


Zwiastun:

produkcja: Polska

rok: 2019

premiera kinowa: 11 października 2019

dystrybucja: Kino Świat

gatunek: dramat

festiwale: zwycięzca festiwalu w Gdyni, nominacja do Oscara


  • reżyseria: Jan Komasa

  • scenariusz: Mateusz Pacewicz

  • zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.

  • montaż: Przemysław Chruścielewski

  • scenografia: Marek Zawierucha

  • muzyka: Evgueni Galperine, Sacha Galperine

  • obsada: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek, Barbara Kurzaj, Leszek Lichota, Zdzisław Wardejn, Łukasz Simlat

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page