Wszystko dla mojej matki – żeński poprawczak (ocena 7/10)
Debiut fabularny Małgorzaty Imielskiej w Konkursie 1-2 na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Niezwykle mocny film. Momentami zbyt mocny.
Bohaterka filmu – Ola znajduje się na marginesie życia społecznego już w trakcie swojej młodości. Po zaginięciu matki trafia do sierocińca, a następnie podejrzana o kradzieże do poprawczaka. Tam jeden z wychowawców odkrywa jej talent sportowy. Ale jak wybić się do kadry olimpijskiej z takiego szamba.
Znana do tej pory z aktywności dokumentalnej, teatralnej i radiowej Małgorzata Imielska debiutuje pełnometrażowo w filmie trudnym i wymagającym reżysersko. Nie boi się jednak ukazać tematów momentami drastycznych i oskarżycielskich. Dla polskiego kina unikającego takich tematów to prawdziwy powiew świeżości. Nawet jeżeli niektóre sytuacje są przerysowane, to w sposób trafny ukazują tę brzydszą stronę polskiej rzeczywistości społecznej. Tam gdzie opieka socjalna i próby wczesnej resocjalizacji palą na panewce. Bo nawet jak ktoś wyjdzie z rynsztoka wpada w podobny na polskiej prowincji. Zło głównej bohaterce czynią bowiem ludzie na pierwszy ogląd porządni i odpowiedzialni.
Imielska nie boi się scen drastycznych, które powodują wręcz odrzucenie od filmu. Może dlatego nie ma co liczyć na szerszą popularność swojego debiutu. Chociaż w środowiskach, których dotykają poruszane tematy z pewnością znajdzie zrozumienie. Bo nawet jeżeli historia Oli jest specyficzna, to zapewne tysiące takich odpowiada rzeczywistości. Trochę się w kontekście tego filmu przypomina historia Jerzego Górskiego opisana i sfilmowana w „Najlepszy”.
Odkryciem filmu jest magnetyzująca roli Zofii Domalik – studentki warszawskiej szkoły teatralnej. W ekstremalnie trudnej roli odnajduje się znakomicie, będąc wyrazistą, przekonującą, intrygującą. Zostało to docenione na festiwalu w Gdyni gdzie otrzymała nagrodę za debiut aktorski.
Zalety:
Zofia Domalik
historia
klimat
wiarygodność
intensywność scen
Minusy:
brutalność
uproszczenia narracyjne
O filmie:
rok: 2019
produkcja: Polska
gatunek: dramat
reżyseria i scenariusz: Małgorzata Imielska
zdjęcia: Tomasz Naumiuk
montaż: Agnieszka Glińska
muzyk: Włodek Pawlik
dźwięk: Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Artur Kuczkowski, Aleksandra Zawrotniak
obsada: Zofia Domalik, Magdalena Celmer, Jowita Budnik, Malwina Laska, Dobromir Dymecki, Helena Englert, Joanna Połeć, Maria Sobocińska, Zuzanna Puławska, Alicja Czerniewicz, Edyta Januszewska, Halina Rasiakówna, Katarzyna Wajda, Adam Cywka, Małgorzata Buczkowska