top of page

"Przejścia” – homoniewiadomo (4/10 za Rogowskiego)


Aby życie miało smaczek, raz dziewczynka, raz chłopaczek.

Protagonista, reżyser filmowy, żyje w wieloletnim związku homoseksualnym. Napotkana dystyngowana nauczycielka uruchamia w nim skłonności hetero …

Historia trójkąta miłosnego. Takiego „nowoczesnego”, bo miłość do kobiety rozbija (?) związek homoseksualny. Czyli odwrócenie tradycyjnego modelu odejścia z heteroseksualnego małżeństwa na rzecz skrywanej żądzy.


Banalna fabuła: on odchodzi ze związku bo się zakochał, ale w nowym też się nie odnajduje, tylko że jego partner znalazł kogoś innego, czego On nie akceptuje i wciąż go nachodzi … bla, bla, bla. Wszystko byłoby dobrze (w miarę dobrze), gdyby nie fakt że protagonista jest wyjątkowo antypatyczny, momentami arogancki (obiad z rodzicami ukochanej) – trudno w jakikolwiek sposób się z nim utożsamiać. To najbardziej antypatyczna historia miłosna w dziejach kina.


W dodatku grający głównego bohatera Franz Rogowski (nie wiadomo czemu wpychany we wszystkie projekty artystycznie) sepleni i szwenda się po ekranie – aż by się chciało żeby wpadł pod koła samochodu jadąc szaleńczo na rowerze. Kuriozalnie rozpisane dialogi budzą zażenowanie, politowanie, a w skrajnych przypadkach nawet śmiech na widowni.


Produkcja lubuje się w niesmacznych scenach erotycznych kontaktów pederastów, zupełnie zbytecznych w kontekście fabuły (gdzie namiętność w piętnastoletnim związku?). Co ciekawe sceny damsko-męskie nie mają takiej dosłowności. Może dlatego bohaterka kobieca odgrywana przez Adèle Exarchopoulos stanowi jedyny pozytyw tego filmu.


Zalety:

+ odwrócenie klasycznego motywu trójkąta miłosnego

+ dla amatorów kina artystycznego

+ dla amatorów dosłownie sfilmowanych stosunków homoseksualnych

+ dla amatorów pretensjonalnych dialogów

+ stonowana Adèle Exarchopoulos


Wady:

- banalna fabuła

- antypatyczny protagonista

- irytujące dialogi

- sepleniący Rogowski

- niesmaczne sceny erotyczne


tytuł oryginalny: Passages

produkcja: Francja, Niemcy

rok: 2023

gatunek: melodramat homoseksualno-artystyczny

premiera: 3 listopada 2023

dystrybucja: Gutek Film

festiwale: Berlinale, Nowe Horyzonty 2023


  • reżyseria: Ira Sachs

  • scenariusz: Ira Sachs, Mauricio Zacharias

  • zdjęcia: Josée Deshaies

  • montaż: Sophie Reine

  • scenografia: Pascale Consigny

  • kostiumy: Khadija Zeggaï

  • obsada: Franz Rogowski, Ben Whishaw, Adèle Exarchopoulos, Erwan Kepoa Falé, Arcadi Radeff, Léa Boublil, Théo Cholbi, William Nadylam, Tony Daoud


obejrzane w poniedziałek 6 listopada 2023 roku, o godz. 20:40, w kinie Cinema City Galeria Mokotów

Comentários


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page