top of page

„Tori i Lokita”: nastoletni imigranci (ocena: 6/10 – za braterstwo)


Prawdziwy dramat imigrantów, a nie propagandowe dyskusje polityków.

Nastoletnia imigrantka postrzega młodszego przyjaciela ze schroniska dla uchodźców jako rodzonego brata. Aby wyrwać się z trudnego losu imigrantów dziewczyna oprócz pracy w barze podejmuje się ryzykowniejszych zleceń.

Prosta historia dwójki młodych ludzi, których los doświadczył już na początku życia. Chcąc się wyrwać z okowów imigranckiego zaszeregowania podejmują tragiczne w skutkach działania. Pozostaje jednak wierni swojej braterskiej więzi.


Dystansuje się ta historia od stereotypowych poglądów na imigrantów: z jednej strony bezkrytycznych zwolenników ich asymilacji w Europie, z drugiej jednoznacznemu potępieniu. Bohaterowie tego filmu są ludźmi mającymi swoje pragnienia, wyrażającymi prospołeczne uczucia, ale ze względu na okoliczności podejmujący działania niezgodne z prawem. Pozornie zyskowne, ale dla nich niebezpieczne. Co prowadzi do przewidywalnego, ale mimo wszystko angażującego finału. Jest to historia „pod tezę”, ale też takie doświadczają tych ludzi.


Do polskich kin film wszedł, po mocno spóźnionej premierzy w kontekście wyróżnienia w Cannes, akurat w okresie powrotu dyskusji politycznej o imigrantach. O ile lepiej spędzić czas na sali kinowej angażując się w los tytułowej dwójki, niż słuchać propagandowych przemówień polityków.


Oprócz skomplikowanej, zbyt jednostronnie przedstawionej, tematyki to także kino niełatwe w odbiorze. Twórcy, co ciekawe także bracia, specjalizują się w naturalistycznym sposobie ukazywania rzeczywistości. Bliskie ujęcia, chaotyczny montaż, także naturalistyczne aktorstwo, pozbawione podkładu muzycznego. To nie przyciąga widza przyzwyczajonego do profesjonalnego kina. Ale finalnie takie zabiegi wzmacniają siłę przekazu, w szczególności podczas dynamicznej sekwencji finałowej.


Zalety:

+ ciekawa historia

+ wyrazistość bohaterów

+ naturalne aktorstwo

+ mocna końcówka

+ spostrzeżenia społeczne

+ nagroda specjalna w Cannes


Wady:

- bliskie kamerowanie

- trudne w odbiorze

- uproszczenia scenariuszowe

- jednostronny przekaz proimigrancki

- pretensjonalny finał


tytuł oryginalny: Tori et Lokita

produkcja: Francja, Belgia

rok: 2022

gatunek: dramat imigrancki

dystrybucja: Gutek Film

data premiery: 9 czerwca 2023

festiwale: Cannes (nagroda specjalna)


  • reżyseria, scenariusz: Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne

  • obsada: Pablo Schils, Joely Mbundu, Alban Ukaj, Tijmen Govaerts, Charlotte De Bruyne, Nadège Ouedraogo, Marc Zinga, Claire Bodson, Baptiste Sornin

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page