"Cudowny chłopak. Biały ptak” – miłość w czasach holokaustu (ocena: 7/10 – za Sarę)
Francuska żydowska dziewczyna walczy aby przetrwać.
Nastoletni Julian przechodzi do nowej szkoły, po usunięciu ze starej. Nie może się odnaleźć. Jego podejście odmienia historia babci – o francuskim okresie wojennym.
Współczesna zajawka jest jedynie pretekstem, nie do końca wzbogacającym film. Na siłę wprowadzono sugestię, że współczesne problemy są niczym w porównaniu z tym co przeżyły poprzednie pokolenia.
Akcja dotyczy wojennych losów żydowskiej artystki. Z takiej konstrukcji narracyjnej z góry wiadomo iż przeżyła, chociaż w niektórych scenach można by się o to obawiać. Historia ukazuje sytuację Żydów w okupowanej przez Niemcy Francji od połowy do schyłku II Wojny Światowej. O ile na początku sytuacja Żydów nie była aż tak zła jak w innych okupowanych krajach, o tyle ulegała stopniowemu pogorszeniu. Pierwszym sygnałem dla bohaterki jest niewinna wizyta w cukierni. Potem tragedia rozwija się już lawinowo: usunięcie matki z pracy, szykany w szkole, wreszcie aresztowania i konieczność ratowania życia.
Film jest jednak bardziej historią miłosną niż wojenno-polityczną. Skupia się na parze młodych ludzi, którzy w tych warunkach muszą sobie radzić. Przebywanie ze sobą sprawia im przyjemność, a uczucie rośnie. Znajdują również wspólne pasje. Ich wyrazem są pięknie skomponowane sceny jazdy samochodem z wyświetlaniem materiału filmowego i uruchamianiem wyobraźni. Nawet w takich okolicznościach kino jest magią, może nawet większa niż przy współczesnych możliwościach technicznych. Nie oznacza to jednak iż należałoby ten film kwalifikować jako familijne. To wciąż ponura opowieść o tragedii wojennej i jej konsekwencjach na całe życie.
Nie jest to film idealny. Widać problemy adaptacyjne, czuć że historia oparta jest na oryginale książkowym. Nie zachwyca aktorstwo. Nie doprecyzowano charakteryzacji – bohaterzy wyglądają jakby wyszli z kąpieli, a nie z pobytu w szopie.
Wszystko to jednak nic w porównaniu do polskiego dystrybutora, który spowodował iż film dotrze do niewielu. Wielokrotnie przekładana data premiery, wprowadzenie wersji dubbingowej jakby to był film familijno młodzieżowy. A na dodatek „ubogacono” tytuł mało adekwatnym przedrostkiem odnoszącym się do zupełnie innej historii (fanów tamtego filmu trzeba lojalnie uprzedzić że nawiązanie jest góra w dwóch dialogach). A polski dubbing, nie ma wersji z napisami, woła o pomstę do nieba. W efekcie ten ciekawy przedmiotowo i realizacyjnie film przechodzi przez polskie kina prawie niezauważony.
Zalety:
+ tragiczna historia wojenna
+ głębsze przesłanie
+ miłość do sztuki i kina
+ ukazane ludzkie postawy
+ poprawny realizacyjnie
+ obecność Helen Mirren
Wady:
- niedopracowana charakteryzacja
- widoczne problemy adaptacyjne
- przeciętne aktorstwo
- polski dubbing
- brak wersji z napisami
- wpadki polskiego dystrybutora: termin premiery, mylący tytuł, wersja z dubbingiem, brak szerszej promocji
tytuł oryginalny: White Bird
produkcja: Stany Zjednoczone
rok: 2023
gatunek: dramat wojenno-miłosny
dystrybucja: Monolith Films
premiera: 2 lutego 2024
reżyseria: Mark Forster
scenariusz: Mark Bomback
obsada: Ariella Glaser, Orlando Schwerdt, Gillian Anderson, Helen Mirren, Bryce Gheisar, Philip Lenkowsky, Ishai Golan, Jordan Cramond, Yelisey Kazakevich
obejrzane w niedzielę 18 lutego 2024 roku, o godzinie 10:10, w kinie Cinema City Mokotów
Comments