„Części intymne”: momenty były (ocena: 5/10 – za nagość)
Historia kina: od romansów bez seksu, po seks bez romansów.
Od zarania kina sprawy seksualne i romantyczne były w centrum uwagi. Kino stanowiło wskazówkę dla kolejnych pokoleń zachowań intymnych. Wymuszało to pokazywanie ciała i sfer wstydliwych przez aktorów, głównie aktorki.
Przegląd trendów erotycznych w kinie. Od okresu wstydliwości, gdy zakazane było pokazywanie golizny (przynajmniej w oficjalnym nurcie), poprzez rewolucję seksualną gdy stało się to wręcz przesycone odważną nagością, po okres współczesny gdy wrażliwość aktorek staje się ważna.
Film zawiera niezwykle szeroki, chronologiczny przegląd. Samych fragmentów filmów jest ponad sto. Niestety nie wysuwa się z tego jednolita teza, a całość ma wyraźny przechył feministyczny. Gubi w tym istotę problemu, jaką jest trudność w podejściu do kręcenia scen intymnych. W końcu nawet zwykły pocałunek z obcą osobą może być dla aktora (aktorki) problemem.
Produkcja jest maksymalnie przegadana - aż za bardzo bo gubi ciekawe fragmenty filmowe. W dodatku same filmy nie są podpisane – przez co mniej zaznajomieni z historią kina mogą być pogubieni. Także same osoby wypowiadające się, co prawda zacne, nie zawsze są wyeksponowane.
Jak to zazwyczaj bywa na festiwalu filmów dokumentalnych dużo ciekawsza od samego filmu była debata. Brały w niej udział osoby: odpowiadające za casting oraz prowadzenie aktorów podczas cen intymnych oraz dwójka aktorów. Jako osoby zaangażowane dużo pozytywniej odebrali film. „Szary” widz może czuć rozczarowanie zarówno przekazem, jak i sposobem realizacji dokumentu.
Zalety:
+ przegląd historii kina
+ solidna dawka fragmentów filmowych
+ wypowiedzi znanych osób
+ ważny temat dla aktorów
+ kobiece podejście
Wady:
- chaos narracyjny
- brak jednolitego przekazu
- przegadane
- niepodpisane filmy
- zminimalizowane spojrzenie męskie
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Body Parts
produkcja: Stany Zjednoczone
rok: 2022
gatunek: dokument
festiwale: 20. Millennium Docs Against Gravity
reżyseria, scenariusz: Kristy Guevara-Flanagan
zdjęcia: Frazer Bradshaw, Jason Joseffer
muzyka: Nainita Desai
montaż: Cecilia Albertini, Tova Goodman, Liz Kaar, Kristy Guevara-Flanagan, Anne Alvergue
scenografia: Madie Hays
występują: Jane Fonda, Joey Soloway, Angela Robinson, Karyn Kusama, Rose McGowan, Rosanna Arquette, Alexandra Billings, Stacy Rukeyser, Emily Meade, David Simon, Tanya Saracho, DeWanda Wise, Mishel Prada, Michelle Krusiec, Mick LaSalle, Stephane Dunn. Amanda, Blumenthal, Patti C. Felker, Jessica Yu, Zoe Hay, Laura Grady, Sheryl Lee, Guinevere Turner, Gloria Hendry, Shelley Michelle, Linda Teglovic, Marli Renfro, Sevan Najarian, Alicia Rodis, Jim Frohna, Silvia Bottini, Sarah Scott, Lauren 'Lolo' Spencer, Sarah Tither-Kaplan, Diana Elizabeth Torres, Vikas Adam, Julia Rose Barnett, Jason Bernardo, Devon Bowman, Jennifer Cheung, Andi René Christensen, Ashley Cleveland, Bruce Dickson, Bourke Floyd, Chloe Gingold, Jeannette Godoy, Jon Hill, Nicole Isaily, Gisele Joves, Joshua Levion, Trang Nguyen, Monique Renae, Nicole Royster, Natasha Schlaffer, Michael Schwartz, Ottavio Taddei, Brittany Taylor Visser
Comments