top of page

„Koniec”: atak na Szwecję (ocena: 5/10 - za dystopijność)


Szwedzki stół serwuje równolegle: dramat rodzinny, melodramat nastolatków i katastroficzną wizję dystopijną.

Nastoletni Alex marzy o gitarze i miłości Ann. Przyjazd ojca z wojska burzy domowy ład. Dodatkowo Szwecję wstrząsa fala niewyjaśnionych wybuchów.

Początek buduje stonowaną atmosferę dramatu rodzinnego, czego eskalacją jest kłótnia przy wigilijnej kolacji. Gdy pojawia się motyw rodem z klasycznego kina katastroficznego ,wręcz SF trudno utrzymywać zarysowane wątki. W dodatku budżet nie pozwala na wiarygodne ukazanie zagrożenia. Sam motyw ataku terrorystycznego poprzez deszcz i jego wpływ na ludzkie umysły, jest może i ciekawy. Nie został jednak wykorzystany. Utrzymywanie w tym gatunku początkowych wątków rodzinnych i melodramatycznych zupełnie ze sobą nie współgra. Przeciągnięty czasowo film traci wiarygodność i nie trafi do amatorów żadnego gatunku, które próbuje łączyć.


Film miał, po dobrych kilku latach od produkcji, pojawić się w polskich kinach. Dystrybutor jednak słusznie się wstrzymał, gdyż trudno było oczekiwać zainteresowania. Trafił na platformę cda (wcześniej nawet do Netflixa) pod innym tytułem. Można go traktować jako ciekawostkę ze Skandynawii, gdzie filmy mocno depresyjne często są kręcone z dużym powodzeniem. Ten niestety jest średnio udany.


Zalety:

+ motyw utraty pamięci

+ rodzinne napięcia

+ wyrazistość bohaterów

+ dystopijny klimat

+ skandynawska sceneria


Minusy:

- nieudane mieszanie gatunków

- zbyt niski budżet jak na film katastroficzny

- mało angażujące

- nie rozwinięty motyw zagrożenia

- słaba dystrybucja


Zwiastun:


tytuł oryginalny: Den blomstertid nu kommer

produkcja: Szwecja

rok: 2018

gatunek: katastroficzny melodramat rodzinny

premiera: 28 stycznia 2022, miała być

dystrybucja: Vivarto

platforma: cda


· reżyseria: Victor Danell

· scenariusz: Victor Danell, Christoffer Nordenrot

· obsada: Christoffer Nordenrot, Lisa Henni, Jesper Barkselius, Pia Halvorsen, Magnus Sundberg, Kristen Kern, Magnus Sundberg, Karin Bertling

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page