„Czarny Telefon”: Son Of The Stephen King (ocena 6/10)
Adaptacja opowiadania syna Stephena Kinga.
Nastoletni Finney traci popularność rówieśników nieudanym zagraniem w meczu baseballa. Jego sportowy rywal znika w niewyjaśnionych okolicznościach, a wizje porwania ma zdradzająca nadprzyrodzone zdolności siostra.
Wyzwaniem adaptacji jest zazwyczaj odpowiednie ograniczenie wątków i skoncentrowanie narracji. W przypadku opowiadania możliwości są szersze. Pozostaje miejsce na obudowanie i pogłębienie historii. Zostaje to w przypadku tej adaptacji wykorzystane poprzez rozbudowanie postaci siostry, czy też wcześniej porwanych chłopców. Jednocześnie pozostaje trzon, a nawet drobne szczegóły: teksty, rekwizyty.
Zwolennicy opowiadań Joe Hilla, który ukrywał fakt bycia synem najsłynniejszego pisarza horrorów, powinni być usatysfakcjonowani. Fani gatunku może mniej, bo tak naprawdę zbyt wiele oryginalnego w tej produkcji nie ma. A filmów na podobnych motywach (porwania, śledztwa, wizje paranormalne, przetrzymywanie w odosobnieniu) było na pęczki – i wiele o wiele lepszych.
Poprawna jest warstwa realizacyjna. Film umiejętnie jest stylizowany na okres przed pojawieniem się telefonów komórkowych. Poprawnie rozpisane dialogi i sprawnie stosowany montaż pozwalają skupić się na samej fabule. Odpowiedni thriller na początek wakacji, żeby za bardzo nie ufać obcym.
Zalety:
+ dobudowana adaptacja
+ stylizacja na czasy przedkomórkowe
+ kameralność
+ poprawny montaż
+ dbałość o trzon oryginału
+ uwypuklone role dziecięce
+ zachęca do lektury opowiadań
Wady:
- mało oryginalna historia
- powtarzalność motywu w trakcie uwięzienia
- spadki napięcia
Zwiastun:
tytuł oryginalny: The Black Phone
produkcja: Stany Zjednoczone
rok: 2021
dystrybucja: United International Pictures
premiera: 24 czerwca 2022
gatunek: thriller
· reżyseria: Scott Derrickson
· scenariusz: Scott Derrickson, C. Robert Cargill na podstawie opowiadania ze zbioru: ”Upiory XX wieku” Joe Hilla
· obsada: Mason Thames, Madeleine McGraw, Ethan Hawke, James Ransone, Jeremy Davies, E. Roger Mitchell, Troy Rudeseal
Comments