„Bullet Train”: jedzie pociąg z daleka (ocena: 7/10)
Kolejowa jazda bez trzymanki.
Biedronka – człowiek od czarnej roboty, dostaje w zastępstwie zlecenie kradzieży walizki od pasażera pociągu. W superszybkim pojeździe z Tokio do Kioto znajduje się też ojciec dziecka zrzuconego z dachu, dwóch rasowych zabójców: Mandarynka i Cytryna, pozornie niewinna niewiasta – Książe, podejrzane maskotki, skrupulatny konduktor i niezdarna kelnerka.
Krwawa komedia sensacyjna. Z wykorzystaniem lokacji w jadącym pociągu, jakże filmowej - używanej w produkcjach: melodramatycznych, kryminalnych, a nawet horrorach. Tym razem kluczem jest wielowątkowy scenariusz oparty na przeplatających się wątkach kilku ekscentrycznych, raczej mało mających wspólnego z przestrzeganiem prawa, postaci. Aby nie było zbyt kameralnie śmiało wykorzystywane są retrospekcje wyjaśniające fabułę, a przy okazji przenoszące w inne lokacje. Ale finalnie najważniejszy jest sam pociąg, z którego bohaterowie mimo licznych przystanków nie wysiadają aż do efektownego wizualnie finału. Momentami można się już pogubić w tych wątkach i historiach, zapewne to produkcja zyskująca przy kolejnych oglądnięciach. Aczkolwiek zarzuty za szablonowość, wtórność i przewidywalność nie są pozbawione sensu.
Technicznie to perfekcyjna robota: szybki montaż, realizacja dźwięku, dobór muzyki. Reżyser fachowiec od wymyślnych pomysłów najlepiej sprawdza się w choreografiach bijatyk, wykorzystując kolejowe aspekty jak wagon ciszy, czy też barek z napojami – nawet zwykłą butelka wody odgrywa kluczową rolę.
Nie zawodzi zaangażowana obsada, a Brad Pitt bynajmniej nie kradnie całego show. Błyskawiczne dialogi, czarne poczucie humoru i dużo krwi – to film dla widzów których taka dawka przyciąga. Szkoda że po pandemii i zaniechano wersji 3D, bo tutaj mogłaby dobrze uzupełniać wizualne pomysły.
Zalety:
+ zawrotna akcja
+ ekscentryczne postacie
+ pomysłowość scenariusza
+ dawka poczucia humoru
+ przeskoki retrospekcyjne
+ montaż
+ dźwięk i muzyka
+ choreografia bijatyk
+ obsada
+ zachęca do powtórnego obejrzenia
Wady:
- zbyt wiele wątków
- za szybkie dialogi
- przedłużane
- wtórne i szablonowe – Tarantino jako żywy
- bez wersji 3D
- wymagana znajomość kreskówki „Tomek i przyjaciele” …
- bez pomysłu na polski tytuł
Zwiastun:
produkcja: Stany Zjednoczone
rok: 2022
premiera: 5 sierpnia 2022
dystrybucja: United International Pictures Sp z o.o.
gatunek: sensacyjny
· reżyseria: David Leitch
· scenariusz: Zak Olkewicz na podstawie powieści Kôtarô Isaka
· muzyka: Dominic Lewis
· obsada: Brad Pitt, Zazie Beetz, Michael Shannon, Sandra Bullock, Joey King, Aaron Taylor-Johnson, Brian Tyree Henry, Andrew Koji, Hiroyuki Sanada, Masi Oka, Andrea Muñoz, Logan Lerman, Bad Bunny, Zazie Beetz, Yoshi Sudarso, Emelina Adams, Michael Shannon
Comentários