„Negatyw”: retrospekcje fotografa (ocena 6/10)
Polski dramat psychologiczny z województwa kujawsko-pomorskiego.
Znany fotograf dowiaduje się o śmierci ojca. Wyrusza pociągiem na pogrzeb. W trakcie podróży nachodzą go duchy dzieciństwa i młodości.
Intrygujący scenariusz stanowiący adaptację dramatu rosyjskiego pisarza (to pewnie obecnie mały problem wizerunkowy). Wplatane retrospekcje podczas podróży pociągiem zabierają do rozmyślań, jakże typowym po stracie rodzica. Nie do końca udało się adaptacyjnie – pewne niedopowiedzenia i konieczność narracji z offu to konsekwencje braku umiejętności przełożenia książki na film. Ale finalnie produkcja wychodzi obronną ręką. Głównie ze względu na poziom realizacyjny. Pomimo niskiego budżetu realizacja dźwięku, montaż i ujęcia operatorskie stoją na wysokim poziomie. Buduje to kameralną atmosferę i podtrzymuje zaintrygowanie historia fotografa. Atutem jest również krótki czas trwania, bez zbędnego przedłużania – jak historia się wyczerpuje to film się po prostu kończy nie naruszając cierpliwości widza.
W realizację filmu zaangażowali się bydgoscy przedsiębiorcy. Nie pozwoliło to zwiększyć budżetu, ale zapewniło udaną realizację. Lokacji co prawda jest niewiele, bo akcja jednak toczy się w pociągu, ale zawsze to jakaś lokalna promocja województwa kujawsko-pomorskiego. Niestety dystrybucja kinowa jest bardzo niszowa – w Warszawie ledwie tydzień wyświetlania, w jednym kinie, na jednym seansie. Może w Bydgoszczy jest lepiej.
Plusy:
+ tajemniczy scenariusz
+ zaskakująco dobry realizacyjnie: dźwięk, montaż, zdjęcia
+ kameralna lokacja podróży pociągiem
+ ciekawe retrospekcje
+ odpowiednio krótkie
+ wsparcie lokalnego środowiska
Minusy:
- problemy adaptacyjne
- zbyt niejednoznaczne
- niskobudżetowe
- niszowa dystrybucja
- rosyjski pisarz
Zwiastun:
produkcja: Polska
rok: 2022
data premiery: 17 czerwca 2022
gatunek: dramat
· reżyseria: Robert Wichrowski
· scenariusz: Robert Wichrowski na podstawie książki Dmitrija Strelnikoffa
· obsada: Michał Gadomski, Anita Jancia, Wojciech Chorąży, Jowita Chwałek, Dawid Ściupidro, Piotr Gadomski
Comentários