„CODA” – głuchoniemi (ocena 5/10)
Wielkie oscarowe zwycięstwo Apple TV+ nad Netflixem …
Nastolatka Ruby wychowana w rodzinie głuchych próbuje odnaleźć swoją drogę jako piosenkarka.
W tym stosunkowo prostym, kameralnym filmie, zarysowano kilka wątków. Nawet nie wiadomo ze względu na marną reżyserię, który jest najważniejszy. Z jednej strony rodzinny biznes rybacki, w którym problemem jest że załoga kutra nie słyszy. Z drugiej problem nastolatki jako jedynej zdrowej w rodzinie, a wykazującej zdolności piosenkarskie – ukazanie paradoksu osoby o muzycznym słuchu z rodziny niesłyszących. Dochodzi jeszcze zagadnienie interakcji młodej ambitnej, ale zapracowanej dziewczyny, z charyzmatycznym nauczycielem (do poziomu „Whiplash” sporo brakuje). I jakby tego wszystko było mało to jeszcze wątek miłosny nastolatków oraz komediowy powiązany z wykorzystaniem języka migowego. Generalnie film jest sympatyczny, ale chaotyczna reżyseria, brak nacisku na konkretny element fabuł sprawia iż trudno go jakoś gloryfikować w ramach sztuki filmowej. Wyróżnia się muzycznie (ok. 20% w tym zakończeniem do sceny śpiewane prawie jak w musicalu) i ciekawą realizacji dźwięku ale też w góra dwóch scenach, a nie tak dobitnie jak w "Sound of Metal".
Wygrana oscarowa bardziej zaszkodzi niż pomoże. Wielu widzów zamiast odebrać pozytywne elementy będzie w szoku co skłoniło członków akademii do głosowania na tak przeciętny film. Skorzysta głownie Apple TV+ bo gdyby nie ten sukces to nikomu nie chciałoby się przechodzić mordęgi logowania do tego ubogiego filmowo serwisu.
Plusy:
+ problem wyobcowania rodzin niepełnosprawnych
+ dużo śpiewania
+ realizacja dźwięku
+ na wskroś amerykańskie
+ intrygujący tytuł (Child Of Deaf Adults)
+ spektakularne sukcesy oscarowe
Minusy:
- chaos narracyjny
- zbyt wiele wątków
- marna reżyseria
- banalne dialogi
- obsceniczność „wypowiedzi” głuchoniemych
- dystrybucja na platformie na którą zalogować się to strata połowy dnia
Zwiastun:
produkcja: Stany Zjednoczone, Francja
rok: 2021
dystrybucja: Apple TV
gatunek: dramat
Oscary: najlepszy film 2021, najlepszy scenariusz adoptowany, najlepsza drugoplanowa rola męska
· reżyseria, scenariusz: Sian Heder
· zdjęcia: Paula Huidobro
· muzyka: Marius de Vries
· obsada: Emilia Jones, Eugenio Derbez, Troy Kotsur, Ferdia Walsh-Peelo, Daniel Durant, Marlee Matlin
Comments