„Pasażerowie nocy”: audycja radiowa (oceny: Woda 6/10, Ogień: 5/10)
Perypetie matki i syna. W tle francuskie wydarzenia polityczne sprzed 40 lat.
Rozwiedziona kobieta podejmuje na początku lat 80-tych pracę w nocnej audycji radiowej. Jej starania wychowania syna napotykają coraz większe trudności.
Sentymentalna dla reżysera podróż w czasy młodości. Poszczególne epizody filmu współgrają z wydarzeniami politycznymi, które jednak pozostają w tle. Kluczowa jest tutaj historia dwójki bohaterów. Z tymże trochę nie wiadomo, która jest kluczowa: matki, czy syna. A może nawet także dopracowanych postaci drugoplanowych.
Reżyser zadbał o oddanie realiów. Zwraca uwagę drobiazgowa scenografia, kostiumy i wplatanie elementów dokumentalnych. Niestety konsekwencją jest stosunkowo surowa forma. Dodatkowo przeskoki czasowe także utrudniają śledzenie fabuły. Nie jest to film łatwy w odbiorze. I raczej spodoba się tylko wysmakowanej artystycznie części odbiorców, a głównie tym którzy wciąż pamiętają nastrój filmowej francuskiej fali.
Zalety:
+ surowa forma
+ wnikliwa analiza bohaterów
+ realne problemy
+ kontekst historyczno-polityczny
+ oddany klimat poprzez ziarnistość obrazy i drobiazgową scenografię
+ motyw audycji radiowej
+ osobiste inspiracje reżysera
+ nawiązania do francuskiej nowej fali
Wady:
- chaotycznie przeplatane wątki
- męczące przeskoki czasowe
- trudne w odbiorze
- wymagana znajomość kontekstu społeczno-historycznego
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Les passagers de la nuit
produkcja: Francja
rok: 2021
gatunek: dramat
festiwale: Festiwal Dwa Brzegi 2022, Era Nowe Horyzonty, Berlinale (nagroda za najlepsza reżyserię)
dystrybucja: Galapagos Films
polska premiera kinowa: 7 października 2022
· reżyseria: Mikhaël Hers
· scenariusz: Mikhaël Hers, Maud Ameline, Mariette Désert
· zdjęcia: Sébastien Buchmann
· montaż: Marion Monnier
· muzyka: Anton Sanko
· obsada: Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Noée Abita, Megan Northam, Thibault Vinçon, Emmanuelle Béart, Laurent Poitrenaux, Didier Sandre, Lilith Grasmug, Calixte Broisin-Doutaz, Eric Feldman, Ophélia Kolb, Raphaël Thiery, Zoé Bruneau
Comments