top of page

„Comedy Queen”: rozśmieszyć ojca (ocena: 6/10 – za odważne podjęcie trudnej tematyki)


Dlaczego nie można adoptować bora? Bo wyjdzie aborcja …

Trzynastoletnią bohaterkę poznajemy, gdy z ojcem oczekuje na wizytę u psychologa. Dziewczyna namiętnie ogląda występy stand-uperów marząc o profesjonalnej karierze komika.

Tematyka utraty lub rozwodu rodziców to poważne wyzwanie dla kina młodzieżowego. Szwedzka produkcja jeszcze bardziej podwyższa poprzeczkę. Receptą na powrót do normalności ma być wyśmiewanie rzeczywistości w stylu standuperskim. Co nijak ma się do poziomu poczucia humoru dla niepełnoletnich. W reakcji na rodzinną tragedie nastolatka dodatkowo jeszcze podejmuje mało edukacyjne postanowienia. Z jednej strony jest na skraju rozpaczy, z drugiej próbuje ją leczyć mało wyszukanym poczuciem humoru. Finalnie to przyniesie pozytywny efekt, co nie jest zaskoczeniem, ale edukacyjność takiej formy jest mocno wątpliwa.


W dużej mierze film ratuje odtwórczyni głównej roli, która jest nad wyraz wiarygodna. Gorzej z pozostałymi bohaterami, których wątki są niedopracowane. Także matki – motywy jej śmierci pozostają niejasne.


Skandynawskie kino familijne znane jest z odważnego podejścia do trudnych tematów. Ten film jest tego wyznacznikiem. Na razie ma problem aby zaistnieć w dystrybucji – premiera jest przekładana. Znajduje uznanie na młodzieżowych festiwalach i zapewne będzie szybciej dostępny w serwisach vod.


Zalety:

+ oryginalny sposób na żałobę

+ wiarygodna bohaterka

+ przejmująca historia

+ finalnie pozytywne nastawienie


Wady:

- standupowe poczucie humoru

- niedopracowane wątku drugoplanowe

- kontrowersyjne edukacyjnie

- wątpliwe tłumaczenie

- problemy dystrybucyjne


Zwiastun:


produkcja: Szwecja

rok: 2022

gatunek: familijny

festiwale: Kino Dzieci 2022, Berlinale (Krzyształowy Niedźwiedź, Kino w Trampkach 2022 (nagroda główna)

dystrybucja: Vivarto

premiera: 4 listopada 2022 (?)


· reżyseria: Sanna Lenken

· scenariusz: Linn Gottfridsson na podstawie książki Jenny Jägerfeld?

· montaż: Andreas Nilsson

· muzyka: Irya Gmeyner, Martin Hederos

· obsada: Sigrid Johnson, Ellen Taure, Oscar Töringe, Iggy Malmborg, Adam Daho

Comments


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page