top of page

„Syndrom Hamleta”: (przed)wojenne opowieści (ocena: 5/10 – za teatralność)


Wojna w Ukrainie na teatralnych deskach.

Próby do wystawienia Hamleta pretekstem do dyskusji o początkach ukraińskiego konfliktu zbrojnego. Być albo nie być – to pytanie dobrze oddające postawy Ukraińców.

Najciekawszym elementem tego dokumentu (?) są opowiadane przez aktorów/żołnierzy autentyczne historie z ich doświadczeń w konflikcie z Rosją. Niestety są one w tym filmie epizodyczne. Skupia się on bardziej banalnych dyskusjach. Do tego wygląda jakby reżyserowany – postawy są wyolbrzymione, reakcje nienaturalne. W dokumencie to spory mankament. Widać, że środowisko artystyczne ma pewien problem z walka zbrojną Ukrainy, z jednej strony jednoczącą różne ideologicznie postawy, z drugiej z samego założenia narodową. Jak w takiej sytuacji umiejscowić geja, czy feministki.


Film mimo takiego zainteresowania ukraińską wojną nie znalazł drogi do dystrybucji. Pokazywany był głównie na dokumentalnych festiwalach filmowych. A może okupujący polskie sklepy w galerii handlowej, robiący tam zakupy za pieniądze polskich podatników, uchodźcy zza wschodniej granicy zainteresowali się specyfiką wojny która toczy się w ich kraju?


Zalety:

+ autentyczne historie

+ zaangażowani bohaterowie

+ odniesienia teatru do wojennej rzeczywistości


Wady:

- przegadane

- pretensjonalne

- jednostronne

- niszowa dystrybucja


Zwiastun:


rok: 2022

produkcja: Polska. Niemcy

premiera: 7 października 2022

gatunek: dokument

festiwale: 22. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS, Locarno, Krakowski Festiwal Filmowy, DOK Leipzig, IDFA


· reżyseria, scenariusz: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

· zdjęcia: Piotr Rosołowski

· muzyka: John Gürtler, Jan Miserre

· montaż: Agata Cierniak

· występują: Katia, Oksana, Rodion, Roman, Sławik

Comments


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page