top of page

„Nie cudzołóż i nie kradnij”: dekalog (ocena: 7/10 - za Wieniawę)


Niemalże polski Pulp Fiction.

Jak doszło do tego, iż w pobliżu wiejskiej figurki ukrzyżowanego Chrystusa zaparkował dostawczak firmy kurierskiej pełen trupów.

Narracja jest retrospektywna i kolażowa. W kolejnych rozdziałach, opatrzonych numerami przykazań i cytatami z Biblii, przedstawione jest w jaki sposób ekscentryczni bohaterowie (ekskluzywna call girl i jej alfons, ksiądz, kurier, mężczyzna zostający w domu po służbowym wyjeździe swojej żony, dwóch mężczyzn wymuszających haracze) znaleźli się w jednym miejscu, a marnym stanie. Jakkolwiek można czepiać się do pewnych dziur scenariuszowych i uproszczeń to całość się spina. Ma w dodatki dobre tempo i barwnych bohaterów. Dialogi są siłą rzeczy absurdalne, momentami wulgarne, ale napędzają akcję.


Zaangażowano znanych, ciekawych aktorów. Świetnie wypada szczególnie Julia Wieniawa w przekonującej roli drogiej prostytutki. Większy potencjał miała druga żeńska rola Aleksandry Popławskiej. Wśród mężczyzn wyróżnia się Cezary Pazura jako alfons i Mariusz Drężek jako ksiądz z wątpliwościami moralnymi.


Nawiązania religijne są odrobinę zbyt nachalne, jednak nadają dodatkowy wymiar opowiadanej historii. Trafnie ukazano małomiasteczkowość, ale także postawy osób dysponujących majątkiem. Forma jest luźna i przystępna, jak na polski film także stonowana moralnie. Historia ocieka absurdem, świadomymi przerysowaniami, mało logicznymi decyzjami. Ma jednak swój swojski urok. Jedna z ciekawszych propozycji krajowej kinematografii ostatnich lat, zupełnie jednak nie doceniona zarówno przez recenzentów, jak i widzów.


Zalety:

+ mozaikowa narracja

+ percepcje tej samej sceny różnych osób

+ ekscentryczni bohaterowie

+ nawiązania religijne

+ dobre tempo

+ absurdalne przypadki

+ znani aktorzy


Minusy:

- dla wielu zbyt przeładowane absurdem

- dziury scenariuszowe

- mocny język


Zwiastun:

produkcja: Polska

rok: 2022

gatunek: komedia (sensacyjna, gangsterska, absurdalna)

premiera: 18 listopada 2022


· reżyseria, scenariusz: Mariusz Kuczewski

· obsada: Julia Wieniawa-Narkiewicz, Mateusz Banasiuk, Aleksandra Popławska, Cezary Pazura, Bartłomiej Firlet, Mariusz Drężek, Sebastian Stankiewicz


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page