„Zdychaj, tatulku!” – ruski Tarantino (ocena 7/10)

Film którego nie powstydziłbym się nie tylko Tarantino, ale nawet twórcy Piły.

Do mieszkania śledczego puka młody chłopak ze schowanym za pazuchą młotkiem – tłumaczy że jest on chłopakiem córki policjanta.

Debiutujący rosyjski reżyser Kirił Sokołow sprawnie tka fabułę. Wychodząc z punktu zawiązania cofa się retrospekcjami celem wyłuszczenia genezy sytuacji, równocześnie prowadząc akcję do krwawej kulminacji. Dzieli film na rozdziały opowiadające historię z punktu widzenia piątki bohaterów, dzięki czemu stają się oni wyraziści. Udaje się nawet spiąć wszystkie wątki do przekonywującego finału.

 

Sokołow, odpowiedzialny również za fabułę a nawet montaż, bynajmniej nie skrywa zapożyczeń od znanych reżyserów – nawiązania do filmów Tarantino, Ritchie, czy też krwawych horrorów są aż nazbyt widoczne. Już pierwsza dynamiczna scena walki z tytułowym ojcem ma charakter krwawej groteski, ze sprawnym montażem, zabiegiem spowolnienia, a przede wszystkim z przerysowaną odpornością bohaterów - co prawda reżyser w jednej z retrospekcji próbują ją częściowo tłumaczyć, ale jest to mało wiarygodne. Trzeba więc przyjąć to jako formę groteski, może nawet momentami traktować tę produkcją jako parodię znanych zachodnich filmów. Można również doszukiwać się alegorii do współczesnej Rosji, albo kultu rodziny – jednak to już zapewne nadinterpretacja.

 

Film się świetnie ogląda, pod warunkiem odporności na brutalność i krwawość. Takie kino ma jednak grono swoich wyznawców. Tym dziwniejsza jest obawa polskiego dystrybutora Mayfly, który nie zdecydował się praktycznie na jakąkolwiek dystrybucję. Film był do obejrzenia na dwóch festiwalach (o dziwo nie było go nawet na Sputniku), a obecnie można go wyszukać w Internecie – co w okresie koronawirusowej pandemii jest i tak jedynym wyjściem na filmowy świat.

 

Zalety:

+ spójny scenariusz

+ zwroty akcji

+ groteskowość

+ żywa akcja

+ świetny montaż

+ wyraziste aktorstwo

 

Wady:

- widoczne zapożyczenia

- przerysowane, odrealnione

- krwawe, drastyczne

- dosłowny tytuł

- brak dystrybucji kinowej

 

Zwiastun:

tytuł oryginalny: Papa, sdokhni

rok: 2018

produkcja: Rosja

data premiery: 25 października 2019 (nieobecny w kinach)

festiwale: Transatlantyk, Octopus

dystrybucja: Mayfly

gatunek: komediodramat

 

  • reżyseria, scenariusz, montaż: Kirił Sokołow

  • zdjęcia: Dmitry Ulyukaev

  • muzyka: Vadim Karpenko, Sergey Solovev

  • scenografia: Viktor Zudin

  • kostiumy: Natalya Belousova

  • obsada: Aleksandr Kuznetsov, Vitaliy Khaev, Evgeniya Kregzhde, Michael Gor, Elena Shevchenko, Igor Grabuzov

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon