„Proxima” – kobiety w kosmos (ocena 6/10)
Bardziej dramat rodzinny, niż kino kosmiczne.
Francuska kosmonautka Sara zostaje z ramienia Europejskiej Agencji Kosmicznej wybrana do projektu (tytułowa Proxima) lotu w kosmos. To spełnienie jej marzeń i zawodowych ambicji. Pozostaje jednak świadomość pozostawienia całego życia na Ziemi, w tym ukochanej córeczki.
Namnożyło się ostatnimi czasy filmów o kosmosie. I to wybitnych jak chociażby „Grawitacja”, „Pierwszy człowiek”, czy wcześniej „Interstellar”, żeby nie sięgać do kultowej „Odysei kosmicznej”. „Proxima” jest jednak zupełnie inna. Abstrahuje od efektownych przygód i wydarzeń. Skupia się na okresie przygotowań do lotu, psychice człowieka którego czeka takie wyzwanie fizyczne i psychiczne. W dodatku jeśli dotyczy to kobiety. Film zagłębia się w psychikę ukazując, że nawet tak wyszkoleni ludzie jak astronauci mają swoje zahamowania i słabe strony.
Bardzo silnie podkreślany jest w filmie motyw kobiecy, zapewne ze względu na postać francuskiej reżyserki Alice Winocour. Szczególnie to widać w jednej z seksistowskich scen o gotowaniu. Można jednak z drugiej strony się zastanawiać, czy niektóre zadania są odpowiednie dla psychiki kobiet. Bo to w głównej mierze film o realizacji zawodowych ambicji kobiet. Pewnie byłby lepszy i bardziej obiektywny gdyby skupiał się jedynie na trudach psychicznego przygotowania do lotu w kosmos, ale taki był wybór i cel reżyserki – należy to uszanować.
Rozczarowany będzie z pewnością ktoś oczekujący efektownego kina z wyprawą w kosmos. Jednak produkcja ta ma swój niepowtarzalny klimat i więcej mówi o zmaganiach człowieka z ujarzmieniem kosmosu od niejednego dynamicznego filmu.
Zadowoleni będą natomiast fani talentu aktorskiego i urody (sporo pokazuje) Evy Green, która po raz kolejny pokazuje że nie boi się odważnych i trudnych ról.
Zalety:
+ psychologia
+ kobiecość
+ rola Evy Green
+ uczłowieczenie astronautów
+ międzynarodowa obsada
Wady:
- mało efektowny
- przerysowana jedna ze scen końcowych
- jawnie feministyczny
Zwiastun:
produkcja: Francja, Niemcy
rok: 2019
data premiery: 24 stycznia 2010
dystrybucja: Best Film
gatunek: dramat
reżyseria i scenariusz: Alice Winocour
zdjęcia: Georges Lechaptois
montaż: Julien Lacheray
muzyka: Ryûichi Sakamoto
scenografia: Florian Sanson
kostiumy: Pascaline Chavanne
dźwięk: Pierre André, Marc Doisne
obsada: Eva Green, Matt Dillon, Zélie Boulant, Aleksey Fateev, Lars Eidinger, Sandra Hüller