top of page

Wywiad z Bogiem – na Wielkanoc 2019 (ocena 8/10)


Idealny film na recenzję w Dzień Zmartwychwstania Chrystusa.

Paul Asher (Brenton Thwaites) jest wziętym dziennikarzem, jednak wobec współczesnych wymagań jego teksty giną gdzieś na dalszych stronach gazet. Mężczyzna lekceważy swoje małżeństwo i wciąż przeżywa traumę po pobycie na wojnie w Afganistanie. Tymczasem tajemniczy facet (David Strathairn) proponuje mu trzy półgodzinne wywiady. Podczas pierwszego, w parku nad szachową planszą, przedstawia się jako Bóg. Jest nawet skłonny spalić okoliczny krzew na dowód, ale jedynie podaje wynik trudnego mnożenia. Paul oczywiście bierze to jako głupi żart, ale dziennikarska intuicja nakazuje mu zadawać pytania, na które Stwórca świata powinien odpowiedzieć. Winien jest to tym wszystkim dobrym ludziom, swoim synom, którym przytrafiają się na tym stworzonym przez Boga świecie – złe rzeczy.

To jedna z bardziej porywających wizji Boga w historii kina. Stateczny, stanowczy, bezpośredni, ale obdarzony poczuciem humoru i dystansem do siebie i do całego świata. Taki mógłby być, chociaż najważniejsze żeby w ogóle był. Ta wizja urzeka także dzięki wyczuciu twórców tego filmu. Świetna rola Strathairna, dobre dialogi plus realizacja scen „wywiadów”. Szczególnie ten pierwszy na szachownicą nasuwa skojarzenia i wręcz hipnotyzuje, jak w najlepszych kameralnych filmach. A najlepszy jest tekst o szatanie.


Ale tylko pierwsza rozmowa skupia się na Bogu. W kolejnych ciężar przenoszony jest na człowieka i na jego los po zakończeniu żywota. W odniesieniu do bohatera staje się to bardzo realnym dylematem nakazującym przewartościować swoje życie. Przy okazji nie sposób nie postawić się na jego miejscu, a także przystawić własne doświadczenia do takiej sytuacji – w której każdy z nas wcześniej czy później się znajdzie.


„Wywiad z Bogiem” jest typowym amerykańskim kinem religijnym, który w prosty i zachęcający sposób ma zwracać uwagę na istotę wiary i religii. To gatunek wielokrotnie wyśmiewany i deprecjonowany przez krytyków filmowych, którzy jednakże nie mają wiarygodności ze względu na własne antyreligijne poglądy. Tymczasem deprecjonowany również pod względem realizacyjnym gatunek szybko się „wyrobił”. Już nawet pomijając maestrię filmów takich reżyserów jak Mel Gibson, także w innych produkcjach pojawiają się znani aktorzy, a do sposobu filmowania nie tylko nie można się przyczepić, ale należy zauważyć bardzo sprawne budowanie filmowej klimatu. Sceny dialogowe, statyczne, więc trudne w przyciągnięciu i zachowaniu uwagi widza, są tutaj nakręcone w sposób głęboko przemyślany. Świadczą o tym symboliczne lokalizacje (park, teatr, apartament), szybki montaż i pomysłowe ujęcia operatorskie. Siłą jednak są przede wszystkim dobrze rozpisane dialogi.


Oczywiście nie brakuje mankamentów, można nawet dopatrzyć się niewykorzystanej szansy – Bóg mógłby trochę więcej powiedzieć. Może rozczarować także finałowa sekwencja, chociaż taki był cel reżysera, żeby konsekwentnie przeorientować narrację w kierunku dylematu człowieka.


To film, który ogląda się z przyjemnością, niezależnie od światopoglądu. Zapewne także ateiści, czy ludzie wojujący z Kościołem odnajdą coś dla siebie – chociaż pewnie dlatego że wbrew głoszonym podglądom także oni pragną istnienia Boga. A szczególnie tak elokwentnego.


Dystrybutor Kondrat-Media idealnie wpasował datę polskiej premiery na okres wielkanocny. Szkoda, że nie pozyskał szerszej sieci dystrybucji – w Warszawie film jest grany na pojedynczych seansach. A zasłużył nawet na multipleksy.


Plusy:

  • wizja sympatycznego Stwórcy

  • dialogi

  • symboliczne lokalizacje

  • aktorstwo

  • poprawność realizacyjna: montaż, zdjęcia, muzyka

  • data premiery


Minusy:

  • niewykorzystany potencjał wywiadu

  • przeciętna sekwencja finałowa

  • niszowa dystrybucja


Zwiastun:

Tytuł oryginalny: An Interview with God

Produkcja: USA

Rok: 2018

Polska premiera: 19 kwietnia 2019

Dystrybutor: Kondrat-Media

Gatunek: religijny


  • reżyseria: Perry Lang

  • scenariusz: Ken Aguado

  • zdjęcia: Frank Prinzi

  • muzyka: Ian Honeyman

  • montaż: Jamie Kirkpatrick, Steve Jacks

  • scenografia: Debbie DeVilla, Angela Cullen

  • obsada: Brenton Thwaites, David Strathairn, Hill Harper, Yael Grobglas, Charlbi Dean Kriek, Bobby Di Cicco, Meagan Kimberly Smith

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page