top of page

Oscary - typy, prognozy, komentarze


Fanami tej nagrody nie jesteśmy, ale że są i wszyscy się podniecają to napiszemy co nieco.

Zaczynamy od końca, napięcie będzie więc rosło ....

NAJLEPSZY FILM ZAGRANICZNY

  • "Mustang" (Francja), reż. Deniz Gamze Ergüven,

  • "Syn Szawła" (Węgry), reż. Laszlo Nemes,

  • "Theeb" (Jordania), reż. Naji Abu Nowar,

  • "W objęciach węża" (Kolumbia), reż. Ciro Guerra,

  • "Wojna" (Dania), reż. Tobias Lindholm.

Woda:

Głośno przed Oskarami zrobiło się o filmie „Syn Szawła”, który nazywany jest czarnym koniem… hmmm

Wiele filmów o tej tematyce dane mi było obejrzeć i stwierdzam, że to najgorszy z nich.

Jednakże Oscary rzadzą się swoimi prawami i być może statułetka powędruje do rąk wegierskiego reżysera.


Trudno zdecydować ze względu na to, że do tej poty tylko trzy filmy można było zobaczyć w kinie z tym, że „Mustanga” na jednym seansie w jednym kinie, polska premiera 8 kwietnia.

Theeb” wyświetli Cinemax i Cinemax2 już po Oscarach w godzinach pracy większości ludzi.

Wojna” nie do obejrzenia nigdzie.

Polskie kina zaniedbują niestety tą kategorię, w związku z czym ocena jest niemal niemożliwa.

Ogień:

Ta kategoria to największe rozczarowanie pod względem nominacji. Odpadły dwa bardzo dobre filmy: belgijski "Zupełnie Nowy Testament" i niemiecki "Labirynt Kłamstw". W zasadzie po takiej elminacji powinno się zbojkotować głosowanie. Ale żeby nie było, to głosuję na: "W objęciach węża". Jest to trochę przydługi film i nużący, ale ma w sobie jakiś klimat.

Dwóch filmów nie widzieliśmy (Theeb chyba jest na Cinemax, a Wojna ma dobre recenzje, ale jest tylko w wersji anglojęzycznej - dlaczego dystrybutorzy nie sprowadzają takich filmów - to ich słodka tajemnica).

Wygra w tej kategorii Syn Szawła, bywało gorzej (chociażby rok temu), więc nie ma o co kruszyć kopii.

Komentarz:

Bez zaskoczenia, tematyka wygrała. Syn Szawła raczej niezasłużenie zgarnął nagrodę. Polak Węgier dwa bratanki i dwa Oscary z niczego.

NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Marsjanin"

  • "Sicario"

  • "Zjawa"

  • "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy"

Woda:

Mad Max – Na drodze gniewu” tu dźwięk odgrywa największą rolę, tworząc z obrazem i kostiumami elektryzującą całość.


Ogień:

Tutaj Oscara dostanie Zjawa. Chociaż nie zdziwię się jak Akademia doceni Mad Maxa, którego typuje jako czarnego konia kilku drugorzędnych nominacji. Mój Oscar w tej kategorii goes to Marsjanin. Bo to tak świetny film, że jak tylko się gdzieś pojawia, to jest moim mocnym kandydatem.

Komentarz:

A jednak Mad Max. Po raz pierwszy.

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU

  • "Most szpiegów"

  • "Marsjanin"

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Zjawa"

  • "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy"

Woda:

Mój faworyt to po raz kolejny „Mad Max – Na drodze gniewu” ,w którym dźwięk jest jednym z elementów tworzącym niesamowity i wciągający klimat filmu.

Ogień:

A tutaj jestem prawie pewny że Mad Max dostanie. Ode mnie oczywiście Marsjanin. Ciekawe co robi w tej kategorii Most Szpiegów - film świetny, ale jaki tam montaż dźwięku?

Komentarz:

Ta kategoria to jakby cień dźwięku, nie za bardzo rozumiem po co są dwie. Chyba po to, żeby nabić nagród takim przeciętnym filmom, jak Mad Max.

NAJLEPSZA PIOSENKA ORYGINALNA

  • "Earned It" z "50 Twarzy Greya" (wyk. The Weekend)

  • "Manta Ray" z "Racing Extinction" (wyk. J. Ralph & Antony)

  • "Simple Song #3" z "Młodości" (wyk. Sumi Jo)

  • "Til It Happens To You" z "The Hunting Ground" (wyk. Lady Gaga)

  • "Writing's On The Wall" z "Spectre" (wyk. Sam Smith)

Woda:

Może piosenka do „50 Twarzy Greya” przyniesie pocieszenie twórcom filmu, który do tej pory zgarnął 4 Maliny.

Osobiście postawiłabym na "Til It Happens To You" z "The Hunting Ground" (wyk. Lady Gaga) lub "Writing's On The Wall" z "Spectre" (wyk. Sam Smith)

Szczerze powiedziawszy każdy wybór będzie mi obojętny, bo piosenki raczej do spania, a nie słuchania.

Ogień:

To jest kategoria dla Bonda. Przynajmniej jednego Oscara dostanie ten zupełnie niedoceniony przez krytyków film. Jaja będą jak wygra Grey. Nawet nie wiedziałem, że tam była jakaś piosenka.

Komentarz:

Czytałem że ktoś się zdziwił, a przecież tutaj oczywisty Oscar dla naprawdę superowej piosenki Bonda.

NAJLEPSZA ORYGINALNA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA

  • Thomas Newman "Most szpiegów"

  • Carter Burwell "Carol"

  • Ennio Morricone "Nienawistna ósemka"

  • Jóhann Jóhannsson "Sicario"

  • John Williams "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy"

Woda:

Moim faworytem jest zdecydowanie Ennio Morricone i jego ścieżka dźwiękowa do „Nienawistnej ósemki”.


Ogień:

Tutaj nie ma rozbieżności. Musi wygrać Ennio Morricone.

Komentarz:

Oscar pocieszenia dla Nienawistnej Ósemki.

Pełnometrażowy film dokumentalny:

  • "Amy"

  • "W krainie karteli"

  • "Scena ciszy"

  • "What Happened Miss Simone?"

Woda i Ogień:

Tylko Amy oglądaliśmy, i pewnie wygra.

Komentarz:

Oscar dla Amy. Bez niespodzianki.

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

  • "Ex Machina"

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Marsjanin"

  • "Zjawa"

  • "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy"

Woda:

Mam zdecydowanego faworyta „Mad Max – Na grodze gniewu”, choć przyznam, że każdy wybór Akademii będzie dla mnie satysfakcjonujący.


Ogień:

Jedyna szansa na Oscara dla nowych (fatalnych) Gwiezdnych Wojen. Ale wygra Zjawa - niedźwiedź też musi mieć coś od życia/Akademii.

Ode mnie rzecz jasna nagroda dla Marsjanina.

Sensacją, ale miłą, byłby Oscar w tej kategorii dla Ex Machina.

Komentarz:

Super niespodzianka. Taka trochę niszowa produkcja i z bardzo oryginalnymi efektami. Nie jakieś tam zamieszanie jak w Gwiezdnych, czy komputerowy Niedźwiadek. Akademia czasami ma dobre pomysły. Znaczy się nie tyle czasami, co bardzo rzadko.

NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • "Carol"

  • "Kopciuszek"

  • "Dziewczyna z portretu"

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Zjawa"

Woda:

Kolejny raz typuję „Mad Max – Na grodze gniewu”, bo tu się trzeba było wykazać niesamowitą wyobrażnią i kreatywnością… nie tak jak w „Kopciuszku”.

Ogień:

Super, że jest Kopciuszek. Głosuję bez wahania, chociaż akurat kostiumy to takie sobie. Podobno ma wygrać.

Ale wcale mnie nie zdziwi, jak w tej kategorii wygra Mad Max.

Komentarz:

Nawet tak uroczy Kopciuszek nie wytrzymał naporu brudnego, pustynnego Mad Maxa.

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • "Most szpiegów"

  • "Dziewczyna z portretu"

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Marsjanin"

  • "Zjawa"

Woda:

Wybór trudny i zawsze krzywdzący dla przegranych, ponieważ scenografie na najwyższym poziomie, tworzące odmienny klimat każdego z filmów.

Ogień:

Tutaj wygra Mad Max.

Ode mnie kolejny Oscar dla Marsjanina.

Komentarz:

Dobry przeciek i kolejny Oscar dla Mad techniczny Max.

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Zjawa"

  • "100 latek, który wyskoczył przez okno i zniknął"

Woda:

Faworyci „Mad Max – Na drodze gniewu” do spółki ze „Zjawą”… zobaczymy czy Akademia ma podobny gust.

Ogień:

Fajnie zagłosować na Stulatka.

A wygra Zjawa.

Komentarz:

Oczywiście Mad Max. Myślę, że już tutaj zabolało to twórców Zjawy. Mogą się mścić jak bohater tej produkcji ….

NAJLEPSZY MONTAŻ

  • "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • "Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy"

  • "Spotlight"

  • "The Big Short"

  • "Zjawa"

Woda:

Stawiam na Mad Max, zachwyciła mnie dynamika tego obrazu.

Ogień:

Po cichu liczę tutaj na Oscara dla The Big Short. Bo to właśnie montaż jest jednym z najsilniejszych elementów tego rewelacyjnego filmu.

Rywali ma słabych, bo akurat w żadnym z konkurentów montaż nie zachwycał. Obecność w tej kategorii Spotlight, filmu w którym prawie nie ma montażu, to z jednej strony ponury żart, z drugiej sygnał że dla Akademii tematy polityczne są na tyle czułe, że mogą przełknąć największy absurd.

Gwiezdne Wojny to film, w którym montaż w dużej mierze go pogrzebał. Naprawdę nikt tego nie dostrzegł?

Komentarz:

Z Mad Maxem nie wygrasz.


NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • "Carol"

  • "Nienawistna ósemka"

  • "Mad Max"

  • "Zjawa"

  • "Sicario"

Woda:

Trudny wybór… serce rozdarte między filmami nominowanymi, bo tak naprawdę wszystkie zachwycają zdjęciami. Choć każdy film ma zupełnie inny klimat, w każdym zdjęcia odgrywają niebagatelną rolę.

Szczerze przyznam, że każdy wybór będzie dla mnie satysfakcjonujący i rozczarowujący jednocześnie.


Ogień:

Tutaj "mój" Oscar dla Nienawistnej Ósemki.

Wygra Zjawa.

Sicario jest świetnym filmem, ale zdjęcia są tam przeciętne. A już nominacja w tej kategorii dla Carol ... bez komentarza.

Komentarz:

Bez zaskoczeń. Zjawa. Pewnie marne to dla nich pocieszenie. Ale chociaż raz pokonali Mad Maxa.

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

  • Anomalisa

  • Boy and the World

  • W głowie się nie mieści

  • Baranek Shaun

  • Marnie. Przyjaciółka ze snów

Ogień:

Wszyscy wiedzą kto wygra w tej kategorii, to i ja się przyłączę ... chociaż żeby mnie jakoś ta animacja powaliła to nie powiem.

Komentarz:

Formalność.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

  • Charles Randolph i Adam McKay "The Big Short"

  • Nick Hornby "Brooklyn"

  • Phyllis Nagy "Carol"

  • Drew Goddard "Marsjanin"

  • Emma Donoghue "Pokój"

Woda:

Tu warto byłoby docenić bardzo dobry film jakim jest „Pokój” i Emmę Donoghue.


Ogień:

Dopiero po lekturze (słabej) książki doceniam kunszt Charlesa Randolpha i Adama McKay'a. Mam nadzieję że zgarną zasłużonego Oscara. Trochę się jednak boję, że Big Short jest słaby politycznie dla Akademii (kryzys, s[ekulanci, bankierzy, nie znają się na tym). Co im może zagrozić? Pewnie Pokój, chociaż w mojej ocenie akurat ten film scenariuszowo ma braki. Ale nawet Oscar dla Carol mnie nie zdziwi.

Ogólnie bardzo dobra kategoria w tym roku, bo Marsjanin to też kawał dobrego scenariusza. A i Brooklyn momentami wzrusza "na maksa".

Komentarz:

Bez zaskoczenia - wygrana Pokoju. Akademia nie miała takich zastrzeżeń, jak Ogień.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

  • Matt Charmanm Ethan Coen & Joel Coen "Most szpiegów"

  • Alex Garland "Ex Machina"

  • Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley "W głowie się nie mieści"

  • Josh Singer & Tom McCarthy "Spotlight"

  • Jonathan Herman i Andrea Berloff "Straight Outta Compton"

Woda:

Serce boli, bo jest rozdarte między dwa filmy Josh Singer & Tom McCarthy "Spotlight" a Jonathan Herman i Andrea Berloff "Straight Outta Compton".

Ogień:

Za to tutaj jest słabiutko. Wygra Spotlight, a ode mnie Oscar wędruje na Most Szpiegów.

Komentarz:

Zgodnie z przeciekiem ....

Najlepsza drugoplanowa rola męska:

  • Sylvester Stallone / "Creed"

  • Christian Bale / "The Big Short"

  • Mark Ruffalo / "Spotlight"

  • Mark Rylance / "Most szpiegów"

  • Tom Hardy / "Zjawa"

Woda:

Zdecydowany faworyt to Tom Hardy / "Zjawa".

Ogień:

Na wszelki wypadek nie czytam nazwisk konkurentów. Musi wygrać Sylwek.

Komentarz:

A jednak warto było przeanalizować całą listę. W końcu rola Rylance genialna.

Najlepsza drugoplanowa rola żeńska:

  • Kate Winslet / "Steve Jobs"

  • Jennifer Jason Leigh / "Nienawistna ósemka"

  • Alicia Vikander / "Dziewczyna z portretu"

  • Rooney Mara / "Carol"

  • Rachel McAdams / "Spotlight"

Woda:

Bezapelacyjnie Jennifer Jason Leigh „Nienawistna ósemka” koniec i kropka.

Ogień:

Bardzo silna kategoria. Wygra Leigh, bo kradnie film całej siódemce facetów.

Ale i Winslet jest świetna i Mara. Żartem jest tylko McAdams, której największym wyzwaniem w filmie Spotlight była walka z piekarnikiem.

Komentarz:

Tutaj niby niespodzianka, ale czyż nie urocza?

NAJLEPSZY REŻYSER

  • Adam McKey "The Big Short"

  • George Miller "Mad Max: Na drodze gniewu"

  • Alejandro G. Inarritu "Zjawa"

  • Leny Abrahamson "Pokój"

  • Tom McCarthy "Spotlight"

Woda:

Serce wybiera „Spotlight”, rozum mówi o „Zjawie”, a może wybór Akademii zaskoczy ich samych.

Ogień:

Tutaj przewiduję kolejną sensację. Wygra moim zdaniem Tom McCarthy, wiadomo za co.

Oczywiście równie dobrze może wygrać Inarritu.

Ode mnie Oscar dla Adama McKey'a. Co z tego że nie ma szans.

Komentarz:

Trochę nie pasowało mi, że rok po roku dostanie Oscara ten sam reżyser. W dodatku oba filmy bardzo słabe, a już pod względem reżyserskim fatalne. Wygląda jakby Akademia nie chciała dobijać Zjawy. Pewnie się bała niedźwiedzia.

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

  • Bryan Cranston "Trumbo"

  • Matt Damon "Marsjanin"

  • Leonardo DiCaprio "Zjawa"

  • Michael Fassbender "Steve Jobs"

  • Eddie Redmayne "Dziewczyna z portretu"

Woda:

Panowie równie dobrze jak panie, i bardzo wyrównanie… liczę jednak na sprawiedliwość dziejową i Oscara dla Leo.

Ogień:

Dla beki mogliby nie dać tego Oscara dla DiCaprio. Ale dadzą, akurat za najsłabszą rolę w jego karierze.

Ode mnie oczywiście dostaje wzorowy hodowca ziemniaków.

Komentarz:

Sensacja!!!! Kim jest ten DiCaprio? Nie zginął na Titanicu?

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

  • Cate Blanchett "Carol"

  • Brie Larson "Pokój"

  • Jennifer Lawrence "Joy"

  • Charlotte Rampling "45 lat"

  • Saoirse Ronan "Brooklyn"

Woda:

Muszę przyznać, że panie bardzo się postarały i ciężko się zdecydować… jednakże serce przychyla się do Brie Larson "Pokój".

Ogień:

Nie miałem tutaj faworytki, ale na szczęście zachwyciłem się Brooklynem i Saoirse Ronan.

A Oscara od Akademii dostanie Brie Larson.

Komentarz:

Przewidziane ...

Najlepszy Film.

  • The Big Short

  • Bridge of Spies

  • Brooklyn

  • Mad Max: Fury Road

  • The Martian (Marsjanin)

  • The Revenant (Zjawa)

  • Room

  • Spotlight

Woda:

Jeśli chodzi o wrażenie jakie wywarł na mnie film jako całość to bezapelacyjnie „Spotlight” tu przeważył temat poruszony w filmie.Kolejnymi obrazami, z którymi sympatyzuję są „Marsjanin” i „Most szpiegów


Ogień:

Przypuszczam, że szokiem będzie wygrana tak słabego filmu jak Spotlight, tylko ze względu na tematykę.


Oczywiście Akademia może się chociaż trochę opamiętać, i dać Oscara przynajmniej dla Zjawy. Jeżeli da dla Big Short przyrzekam nie napisać o nich złego słowa do końca roku.

Ogólnie w ósemce nominowanych są trzy słabe, w tym dwa bardzo słabe filmy.

The Big Short i Marsjanin odstawają in plus od reszty, przyzwoite są Most Szpiegów, Brooklyn i Pokój, ale nie na Oscara. A jak wiadomo i tak dostanie jeden z najsłabszych filmów roku. I dlatego tak kochamy te nagrody.

Komentarz:

I kto to przewidział? Portal wodaiogien.com.


PROGNOZA Ognia

Spotlight - 3 główne nagrody (film, reżyseria, scenariusz)

Zjawa dostanie więcej, ale słabsze: dla DiCaprio, za zdjęcia, efekty specjalne, charakteryzację i może za dźwięk.

Ze dwa Oscary zgarnie Mad Max (montaż dźwięku, scenografia).

Niespodzianek nie przewiduje w najbardziej oczywistych kategoriach, Oscara zgarnie Stallone i twórcy animacji w "Głowie się nie mieści". A Syn Szawła wpisze się w tradycje nagród dla filmów o tematyce Holokaustu.

Nagrody pocieszenia dostanie Nienawistna Ósemka (muzykę i Leigh), The Big Short (scenariusz adaptowany i montaż) oraz Pokój (Larson), Creed (Stallone), Kopciuszek (kostiumy) i Bond (piosenka)


Oczywiście może być tak, że po fali krytyki Akademia trochę przyhamuje i główne Oscary które przewiduję dla Spotlight pójdą do Zjawy, która jeszcze może "skraść" więcej Mad Maxowi i samodzielnie zdominować galę (może dostać nawet 9, ale może zakończyć się równie dobrze klęską).


Oscary Ognia

The Big Short - 4 (film, reżyseria, scenariusz adaptowany, montaż)

Marsjanin - 5 (aktor, efekty specjalne, scenografia, dźwięk, montaż dźwięku)

Nienawistna Ósemka - 3 (zdjęcia, muzyka, Leigh)

Po jednym: Brooklyn (aktorka), Creed (Stallone), Most Szpiegów (scenariusz oryginalny), Kopciuszek (kostiumy), Amy (dokument), W głowie się nie mieści (animacja), Stulatek (charakteryzacja), Bond (piosenka), W objęciach węża.


Oscary Wody

Spotlight - 3 najważniejsze (scenariusz oryginalny, reżyser

Mad Max - 6 (montaż, efekty specjalne, kostiumy, dźwięk, montaż dźwięku, charakteryzacja)

Nienawistna Ósemka - 2 (muzyka, Leigh)

Zjawa - 2 (DiCaprio, Hardy)

Pokój - 2 (scenariusz adaptowany, Larson))

Bond (piosenka)


Komentarz "po" Ognia

W zasadzie bez większych zaskoczeń. Mieliśmy dobre przecieki … chociaż przy dwóch kategoriach mogliśmy być bardziej przenikliwi.


Najwięcej Oscarów zgarnął Mad Max. Zupełnie ten film do mnie nie trafił, ale jak warstwa techniczna tak Akademii przypadła do gustu, to już poleciało hurtowo – 6 nagród, a ja w kinie męczyłem się jak na torturach.


Zgodnie z naszymi przewidywaniami największym wygranym jest Spotligh. A największym przegranym jednak Zjawa. Co prawa DiCaprio wyżebrał Oscara i dostali jeszcze za reżyserię i zdjęcia, ale na pewno liczyli na co najmniej 5 (a tutaj Mad Max dostał aż 6). Ale może to i lepiej, bo moralizatorski poziom przemówień nagrodzonych z tego filmu był nie do zniesienia.

Pokój zebrał dwa ważne Oscary (aktorka, scenariusz oryginalny). Tak akurat, jak na ten film.

Reszta dostała nagrody pocieszenia: Nienawistna Ósemka za muzykę (nawet Leigh nie dostała), The Big Short za scenariusz adaptowany, a Spectre za piosenkę. Bez Oscara obejdzie się świetny Marsjanin (szkoda) i fatalne Gwiezdne Wojny (brawo).


Zaskoczeń było niewiele. To najmilsze to nagroda za efekty specjalne dla Ex-Machina. Film co prawda taki sobie, ale efekty specjalne nadzwyczajne, i co najważniejsze nie jakieś wybuchy i ganianki jak w innych filmach. Rzadko zdarza mi się mieć podziw dla decyzji Akademii – akurat tak średnio raz na galę.

Największe zaskoczenie to brak nagrody dla Stallone. Ale po pierwsze, to trzeba przypomnieć, że ten aktor jeszcze nie dawno był gwiazdą Złotych Malin, a po drugie nagroda dla Rylance, który skradł wszystkim Most Szpiegów, jak zdecydowanie zasłużona.

Nie przewidzieliśmy także nagrody dla Vikander, a znając gusta Akademii tematyka filmu Dziewczyna z portretu musiała jakiegoś Oscara spłodzić.


Ogólnie gala do zapomnienia, pewnie będzie kojarzona ze skandalami rasowymi. Spotlight będzie filmem szybko zapomnianym, i poza Oscarem niedługo nic z niego nie dostanie. A DiCaprio zamiast łatki „nie dostał Oscara” uzyska łatkę „dostał Oscara za najsłabszą rolę w karierze”.

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page