Mayday – sztuka była lepsza (ocena 5/10)
Farsa teatralna, która bawi widzów na całym świecie, także w Polsce (Warszawa – Och-Teatr, Kraków – Bagatela), ale nie robi dobrego wrażenia w wersji filmowej.
Gdy warszawski taksówkarz trafia do szpitala wychodzi na jaw, że ma dwa miejsca zamieszkania. W dodatku ginie drogocenna torba jednego z pasażerów, której poszukują gangsterzy.
Wygląda jakby czworo scenarzystów nie skonsultowało ze sobą napisanych fragmentów. Uznano, że wersja teatralna jest zbyt kameralna i uboga na film, dodano więc wątki gangsterskie, hazardowe, policyjne, a nawet homoseksualne. Tymczasem najlepiej w całym filmie wypada intryga zaczerpnięta ze sztuki oparta na przyjęciu, na którym spotykają się dwie małżonki tego samego faceta. Pozostałe wątki są nie tylko słabo dopracowane, ale przede wszystkim rażą kloacznym poczuciem humoru tj: krzywy penis, skłonność do pierdzenia, męskie fellatio. O tym, że w całej fabule brakuje elementarnej logiki nie ma nawet co wspominać. Może kilka razy można się zaśmiać, bo niektóre żarty są tak głupie że aż śmieszne.
Całkiem dobrze jest natomiast aktorsko. Szczególnie Adam Woronowicz znakomicie czuje się w swojej roli. Ale także Piotr Adamczyk daje radę. Nie przeszkadza im, że wielokrotnie muszą odgrywać głupawe sceny. Nieźle również wypadają panie, a nade wszystko atrakcyjnie, aczkolwiek postacie kobiece są rozpisane wyjątkowo powierzchownie.
Nie będzie to najlepsza polska komedia roku, ale do największych badziewi też nie można jej zakwalifikować. Kto oczekiwał więcej, bo może był w teatrze – sam sobie winien.
Zalety:
+ nieźle aktorsko (najlepszy Woronowicz)
+ przyzwoita scena przyjęcia
+ czasami tak głupie, że śmieszne
+ ładne lokalizacje: Warszawa, Kraków
+ zachęcający zwiastun
Wady:
- chaotyczny scenariusz
- kloaczne żarty
- za długie
- wątek gejowski
- zbyt odległe od teatralne pierwowzoru
- discopolowe przeboje
Zwiastun:
produkcja: Polska
rok: 2020
premiera: 10 stycznia 2020
dystrybucja: Kino Świat
gatunek: komedia
reżyseria: Sam Akina
scenariusz: Sam Akina, Jules Jones, Wojciech Pałys, Hanna Węsierska
muzyka: Rafał Stępień
zdjęcia: Gabriel Bienczycki
montaż: Nikodem Chabior
obsada: Piotr Adamczyk, Adam Woronowicz, Andrzej Grabowski, Anna Dereszowska, Weronika Książkiewicz, Tomasz Oświeciński, Krzysztof Czeczot, Bartosz Porczyk