„Pod tym samym niebem” – żydowska krew (ocena 6/10)


Kameralny włoski dramat o obciążeniach nienawiścią rasową – ze sporym polskim wkładem.

Podróżując kajakiem włoski chirurg żydowskiego pochodzenia jest świadkiem wypadku samochodowego. Udzielenie pierwszej pomocy zakłóca tatuaż na ciele poszkodowanego.

Film w sposób obiektywny i wyważony dotyka problemu nienawiści rasowej. Co prawda akcja toczy się w demokratycznym państwie, ale napięcia są wciąż żywe. Wynikają z historycznych zaszłości, a także z tkwiącej w ludziach niechęci do innych nacji. W przeciwieństwie do sztampowych historii, w tym przypadku racje są rozdzielone. Bohater wcale nie jest ideałem, nie był nim także jego ojciec więzień obozu koncentracyjnego. Może początkowa scena jest zbyt oderwana od tematyki, jednak nakierunkowuje widza na zagadnienie nienawiści, które tkwi w człowieku, a nie w samej ideologii.


Kameralna produkcja, praktycznie dotyczy interakcji w trójkącie bohaterów. Stosunkowo przewidywalne wydarzenia, zbyt oczywista symbolika tatuaży, krwi, czy nawet wanny pełnej guzików, nie przeszkadza aby docenić intencje twórców. To zapewne nie przypadek, że akurat Włosi mają ciekawsze i obiektywniejsze podejście do takiej jakże trudnej i wieloznacznej tematyki.


Film nie miał raczej ambicji zaistnieć w szerszej dystrybucji, a jednak role aktorskie doczekały się docenienia na prestiżowym festiwalu w Wenecji. Wyrazistość stworzonych kreacji zakrywa niedoróbki i uproszczenia scenariuszowe powodując, że szczególnie sceny interakcji pomiędzy bohaterami mają swoją dynamikę i napięcie.


Produkcja ma dodatkowo wkład polski. To powinno otworzyć dystrybucję do naszych kin. Premiera miała być w listopadzie, ale przytrafił się kolejny lockdown. Nawet po otwarciu trudno szukać w repertuarach kin studyjnych tej ciekawej propozycji. A w telewizji większość bardziej wrażliwych widzów zniechęci już pierwsza, chyba jednak niepotrzebna, scena z topieniem kotów.


Plusy:

+ istota problemu nienawiści rasowych

+ kameralność

+ wyraziste kreacje aktorskie

+ z obiektywnym przesłaniem

+ nagroda w Wenecji


Minusy:

- zbyteczna scena początkowa

- pretensjonalna, uproszczona symbolika

- brak dystrybucji kinowej


Zwiastun:


tytuł oryginalny: Non odiare

produkcja: Włochy, Polska

rok: 2020

dystrybutor: Wistech Film

gatunek: dramat


· reżyseria: Mauro Mancini

· scenariusz: Davide Lisino, Mauro Mancini

· muzyka: Pivio & Aldo de Scalzi

· zdjęcia: Mike Stern Sterzyński

· montaż: Paola Freddi

· obsada: Alessandro Gassman, Sara Serraiocco, Luka, Lorenzo Buonora, Cosimo Fusco

Ostatnie posty
Search By Tags
Nie ma jeszcze tagów.
Follow Us
  • Twitter Social Icon