„Pod otwartym niebem” – recydywista (ocena 6/10)
Uniwersalny problem adaptacji w społeczeństwie osoby z kryminalną przeszłością w specyficznej japońskiej obyczajowości.
Mikami po długiej odsiadce pragnie porzucić mafijną przeszłość i rozpocząć normalne życie – znaleźć pracę, środki na utrzymanie i poszanowanie otoczenia.
Japońska reżyserka korzysta z pierwowzoru literackiego, jednak bardzo szczegółowo komponuje scenariusz ukazując kluczowe zagadnienie wyobcowania osoby po dłuższym pobycie w więzieniu. Brakuje może jedynie dokładniejszej genezy okoliczności wejścia do światka przestępczego. Siłą filmu jest postać głównego bohatera. Wzbudza on sympatię, bo też często wydaje się bardziej przystosowany, wrażliwy i poczciwy niż osobnicy, którzy nigdy nie mieli zatargu z prawem. Pozytywny odbiór bohatera to też zasługa świetnej aktorskiej roli.
Film pozostaje w klimacie japońskim. Krzykliwe dialogi. Szacunek dla starszych. Ale jednocześnie wpływ współczesności – świetna scena z hałasującymi sąsiadami. W japońskiej społeczności problemy niestosowania, zresztą nie tylko recydywisty, ale także niepełnosprawnych, wybrzmiewają w jeszcze większej skali.
Produkcja pozostaje w stylu azjatyckim. Bliżej jej do kina artystycznego, czy nawet dramatu psychologicznego, niż mafijnego czy też sensacyjnego. Dla niektórych widzów może być zbyt monotonny.
Plusy:
+ reżyseria
+ dopieszczona kompozycja scenariusza
+ wyrazista kreacja głównego bohaterka
+ oddana specyfika stosunków społecznych w Japonii
Minusy:
- brak pełniejszej genezy skazania
- azjatycka monotonia narracji
- widoczny pierwowzór literacki – zbyt proste przeskoki czasowe
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Subarashikisekai
produkcja: Japonia
rok: 2020
gatunek: dramat
festiwale: Festiwal Pięć Smaków
· reżyseria, scenariusz: Miwa Nishikawa
· zdjęcia: Norimichi Kasamatsu
· montaż: Ryuji Miyajima, Tomomi Kikuchi
· obsada: Koji Yakusho, Taiga Nakan
コメント