„Oskarżony” – gwałt czy przyzwolenie (ocena 8/10)
Pasjonujący dramat sądowy, wykorzystujący najlepsze wzory tego gatunku.
Amerykański student przybywa do rodziców w Paryżu. Po imprezie spędzonej z córką mężczyzny swojej matki zostaje oskarżony o gwałt.
Pierwsza faza filmu: zbyt kameralna, przegadana i rozciągnięta nie zapowiada wielkich emocji. Te rozpoczynają się sceną aresztowania bohatera filmu. Od tego momentu zaczyna się fascynujący dramat. Największym atutem jest obiektywne ukazanie racji obu stron. A kulminacją mowy sądowe: słowo przeciw słowu. Równolegle prawdę i rację mają ukazywać idealnie wplatane retrospekcje. Widz stoi przed wyzwaniem niczym przysięgli – ocenić winę oskarżonego. Zastosowano sprawdzone sposoby dramatu sądowego: wyrazistość postaw, słowne potyczki, dramat życiowy obu stron postępowania.
Jednocześnie film wpisuje się w tematykę praw kobiet, traktowania cielesności, wykorzystywania, różnic kulturowych. Robi to jednak w subtelny sposób, bez uogólnień i stereotypów. Ukazuje jednocześnie jak niejednoznaczne, kilkuminutowe wydarzenie może zniszczyć życie normalnych ludzi.
Dziwić może potraktowanie tego filmu w dystrybucji po macoszemu: pojedyncze seanse w kinach studyjnych. Może nie jest to „Dwunastu gniewnych ludzi”, ale z pewnością jedna z najbardziej emocjonujących produkcji wprowadzonych do kin w ostatnich miesiącach.
Plusy:
+ obiektywne ukazanie obu stron
+ wykorzystanie najlepszych wzorców dramatu sądowego
+ idealnie wplatane retrospekcje
+ pasjonujące mowy sądowe
+ czytelny podział na akty
+ aktorstwo
+ rozpisanie dialogów
Minusy:
- przydługawy wstęp
- niszowa dystrybucja
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Les Choses humaines
produkcja: Francja
rok: 2021
premiera: 28 stycznia 2022
dystrybucja: Galapagos Films
gatunek: dramat
· reżyseria: Yvan Attal
· scenariusz: Yvan Attal, Yaël Langmann
· obsada: Ben Attal, Suzanne Jouannet, Charlotte Gainsbourg, Mathieu Kassovitz, Pierre Arditi, Audrey Dana
Commentaires