top of page

„Niedosyt” – łaknienie (ocena 6/10)


Kameralny thriller oparty na ciekawym motywie. Jak na debiut reżyserski – solidna robota. Chociaż momentami sił rzeczy bardziej odpycha widza niż przyciąga.

Mąż Hunter (Haley Bennett) dostaje awans w rodzinnej firmie na dyrektora zarządzającego. Wszyscy cieszą się z zajścia w ciąże małżonki, jednak pędzi ona samotne życie w cieniu męża. Dopiero dziwne skłonności, zagrażające zdrowiu i życiu ukierunkują zainteresowanie rodziny na kobietę.

Film wykorzystuje kilka motywów popularnych w kinie: ciąża, apetyt, żona w cieniu robiącego karierę męża. Łączy to w interesujący motyw, pozwalający na zogniskowanie uwagi widza w pierwszej połowie filmu. Potem gdy przychodzi czas na zwrot akcji debiutujący jako reżyser, a jednocześnie scenarzysta – jak zwykle ryzykowne połączenie Carlo Mirabella-Davis ma stosunkowo słabe rozwiązanie (Syryjczyk jako opiekun oraz rodzinna geneza przypadłości bohaterki), ale w finałowej sekwencji znowu proponuje coś ciekawszego – szczególnie ostatnia scena z napisami jest oryginalna. Film aspiruje do rozważań społeczno-rodzinnych: mąż – karierowicz, żona z trudną przeszłością, niezauważana i pozostawiona samej sobie, sprowadzona do roli decydenta przy wyborze koloru zasłon. Nie udał się natomiast zupełnie motyw zestawienia jej trudnego losu z przybyszem z kraju doświadczonego wojną. Przy takich ambicjach brakuje pogłębienia postaci drugoplanowych, szczególnie zadufanego w sobie męża – jedynie scena z krawatem pokazuje potencjał. Reżyser świetnie za to czuje kobiecą naturę: niedowartościowanie, odtrącenie w małżeństwie, brak poczucia własnej wartości. Ani przez moment głównej bohaterki nie można traktować negatywnie, nawet jeżeli robi rzeczy cokolwiek naganne.

Realizacja dopasowana jest do tematyki. Kameralność, perfekcyjny wystrój wnętrz, scenografia, przenikliwy dźwięk i bardzo ciekawe kadry – zbliżenia na niebezpieczne dla przełyku przedmiotu budzą odruch obrzydzenia, ale właśnie taki jest cel. Największa siła oddziaływania tkwi jednak w aktorstwie, szczególnie w magnetyzującej roli Haley Bennett – to ona „kradnie” praktycznie cały film.

Prezentowany w ubiegłym roku na festiwalach, w tym na Warszawskim Festiwalu Filmowym, do dystrybucji trafił z rocznym opóźnieniem. Dodatkowo ze zmienionym, mylącym i mniej adekwatnym tytułem.

Plusy:

+ pomysł

+ klimat

+ kameralność

+ wyraziste role

+ ciekawe ujęcia

+ wystrój wnętrz

+ pomysł na scenę końcową

Minusy:

- kiepski zwrot akcji

- nieprzekonująca geneza

- brak pogłębienia postaci drugoplanowych

- „zmyłka” z tytułem

Zwiastun:

tytuł oryginalny: Swallow

produkcja: Stany Zjednoczone

rok: 2019

premiera: 25 września 2020

dystrybucja: Velvet Spoon

gatunek: dramat

· reżyseria i scenariusz: Carlo Mirabella-Davis

· zdjęcia: Katelin Arizmendi

· muzyka: Nathan Halpern

· obsada: Haley Bennett, Austin Stowell, Denis O'Hare, Elizabeth Marvel, David Rasche

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page