„Droneman” – Zelenka na poważnie (ocena 6/10)
Popularny czeski reżyser powraca na Warszawski Festiwal Filmowy z propozycją zgoła odmienną gatunkowo.
Pavel po zamachu w Izraelu wraca do Pragi, gdzie pomieszkując kątem u swojej siostry szuka nowego zajęcia. Para się ładowaniem elektrycznych hulajnóg, a następnie operowaniem dronami. Równolegle prowadzi prywatne śledztwo w temacie amerykańskiego Prezydenta.
Peter Zelenka przyzwyczaił polskich widzów, a jego filmy zdobywały wielką popularność, z dystansowanego i żartobliwego podejścia do otaczającej rzeczywistości. Tymczasem w najnowszym filmie bardzo poważnie podchodzić do współczesności, nie unikając ukazywania dramatów rodzinnych, kwestii politycznych, czy też niebezpieczeństw nowoczesnej technologii. Trzeba wiec zaakceptować, że na w jego najnowszym filmie praktycznie nie ma groteski, czy też żartobliwych dialogów. To wcale jednak nie deprecjonuje tej produkcji, a może nawet dodaje jej dodatkowych wartości.
Film skupia się na postaci głównego bohatera. Nie udaje się urozmaicić potencjalnie ciekawymi postaciami drugoplanowymi. Najlepsza scena – rozczarowanie potencjalnej kochanki, rozbudza jedynie apetyt. Umiejętnie poprowadzony wątek główny (momentami przypomina się „Piękny umysł”), nawet przy przerysowanej sekwencji finałowej trzyma całą produkcję w ryzach. Tym razem wielkiego hitu frekwencyjnego nie będzie, ale może to ten film Zelenki skłaniał do pogłębionej refleksji nad współczesnością.
Plusy:
+ tematyka
+ poważne podejście
+ dobre aktorstwo
+ ładne ujęcia
Minusy:
- zatracenie żartobliwego podejścia do otoczenia
- niedopracowane postacie drugoplanowe
- porzucone kwestie polityczne
- przerysowana sekwencja finałowa
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Modelář
produkcja: Czechy
rok: 2020
gatunek: dramat
festiwale: 36. Warszawski Festiwal Filmowy
· reżyseria, scenariusz: Petr Zelenka
· montaż: Vladimír Barák
· zdjęcia: Alexander Šurkala
· muzyka: Janez Dovč
· obsada: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Richard Stanke, Zuzana Fialová, Miroslav Hanuš