„Baby Broker”: okno życia (ocena 6/10)
Jeżeli drobni złodzieje są sympatyczni, to handlarze niemowlętami również.
Niezdecydowana kobieta zostawia swoje dziecko przed oknem życia, gdzie nie rejestrują ją kamery. Dzień później próbuje dowiedzieć się o losie niemowlaka.
Japoński reżyser Hirokazu Koreeda najwyraźniej upodobał sobie kreślenie rzeczywistości w jeszcze mniej czarnobiałych barwach niż nakazuje przyzwoitość. Dwójka bohaterów, wykorzystująca prace przy oknie życia do niecnego procederu, to sympatyczni panowie, którzy jakby co pomogą matce nie radzącej sobie z kluczową decyzją. A i dla dzieci chcą jak najlepiej. Nie dla wszystkich takie podejście jest akceptowalne. Ale film ogląda się z zaciekawieniem, chociaż dialogów - jakkolwiek ciekawych - jest zbyt wiele, a całość przeciągnięta czasowo.
Zalety:
+ dynamiczny scenariusz
+ ciekawi bohaterowie
+ zrywanie ze stereotypami
+ wnikliwe obserwacje społeczne
+ misternie skonstruowane dialogi
+ dystans do rzeczywistości i poczucie humoru
+ przekonujące aktorstwo
+ mocny głos przeciwko aborcji
Minusy:
- kontrowersyjnie pozytywne podejście do handlarzy niemowlakami
- przegadane
- przestoje w narracji
- zbędnie wydłużone
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Beu-ro-keo
produkcja: Japonia
rok: 2022
gatunek: komediodramat
dystrybucja: Best Film
festiwale: Festiwal Dwa Brzegi 2022, Era Nowe Horyzonty, MFF w Cannes 2022 – najlepszy aktor (Song Kang-ho), Nagroda Jury Ekumenicznego
· reżyseria, scenariusz, montaż: Hirokazu Koreeda
· zdjęcia: Hong Kyung-pyo
· muzyka: Jae Il Jung
· obsada: Kang-ho Song, Doona Bae, Dong-won Kang, IU, Joo-young Lee
Comments