„Lola” – transpłciowość (ocena 6/10)
Na kanwie filmu pogrzebowej drogi (podróż z prochami zmarłego) ciekawa próba konfrontacji różnych podejść do trudnego tematu seksualnego.
Lola dowiaduje się o śmierci matki. Jedzie do rodzinnego domu, gdzie czeka ją (jego) konfrontacja z ojcem.
Film porusza trudny temat wywołujący emocjonalne nastawienie. Jednak ukazując dwie skrajne postawy utrzymuje empatię wobec bohaterów, próbując ukazać motywy ich działania i nastawienia przeciwstawnych poglądów. To duża umiejętność i siła tej produkcji. Widz zapewne ma wyrobione zdanie, jednak w tak kontrowersyjnym temacie jak zmiana płci nastolatka może skonfrontować różne postawy.
Produkcje tego typu są najczęściej mało dostępne dla przeciętnego widza. Jednak „Lola” wyróżnia się dobrze rozpisanymi dialogami i ciekawym aktorstwem. Sama fabuła jest co prawda szablonowa, ale nie razi uproszczeniami. Wprost przeciwnie - w dobrze skonstruowanych scenach ukazuje postawy wobec różnych sytuacji, w jakich konfrontowani, nie tylko wobec sienie nawzajem, są bohaterowie.
„Lola” idealnie pasuje do Festiwalu Wiosna Filmów, w tym roku online-owego. Jednak zapowiadana na wakacje premiera pozwoli również obejrzeć ten ładny (także zdjęciowo) film na większym ekranie.
Zalety:
+ konfrontacja przeciwstawnych poglądów
+ empatia dla bohaterów
+ dialogi
+ wyraziste aktorstwo
+ konstrukcja scen
+ zdjęcia
Wady:
- kontrowersyjny temat
- mało realny przebieg wydarzeń
- oszczędna forma
- wymagający tolerancji
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Lola vers la mer
produkcja: Belgia, Francja
rok: 2019
dystrybucja: Tongariro Releasing
data premiery: 26 czerwca 2020
gatunek: dramat
festiwale: 26. Wiosna Filmów
reżyseria i scenariusz: Laurent Micheli
zdjęcia: Olivier Boonjing
montaż: Julie Naas
muzyka: Raf Keunen
obsada: Mya Bollaers, Benoît Magimel, Sami Outalbali, Jérémy Zagba, Felix Vannoorenberghe, Els Deceukelier, Anemone Valcke