„Jak zostać cesarzem” – Betis Japón Sewilla (ocena 6/10)
Sympatyczna komedia na otwarcie przesuwanego przeglądu kina hiszpańskiego.
W Japonii umiera bezpotomnie cesarz. Tysiącletnia monarchia staje się zagrożona, więc następuje poszukiwanie męskich przodków władcy. Okazuje się, że wieki temu jeden z potomków dotarł na kontynent europejski. W okolicach Sewilli w fabryce eksploatowanej przez Japończyków pracuje niepozorny mężczyzna, żonaty, z dwójką nastoletnich dzieci.
Komedia oparta na motywie niespodziewanego awansu społecznego. A także różnic kulturowych. Co prawda pomysłów komediowych zbyt wiele nie jest, ale na tak prosta komedię wystarczają. Fabuła jest sztampowa i przewidywalna. Ratują ją jednak wyraziści bohaterowie i ogólnie pozytywne przesłanie.
Co ciekawe inspiracją do tego filmu była autentyczna historia japońskiej misji dyplomatycznej do Hiszpanii na początku XVII wieku. Przez co w jednej z miejscowości pod Sewillą nazwisko Japón jest bardzo popularne. Wydaje się, że cały pomysł mógł zostać lepiej dopracowany. Trochę zabrakło pomysłów i większego luzu w podejściu do historii. Wielokrotnie kino hiszpańskiego lepiej radziło sobie z tego typu fabułami.
Po miesiącach kinowej posuchy i to dobre. Organizatorzy Tygodnia Kina Hiszpańskiego wykazali się cierpliwością i po okresie zamknięcia kin wracają z pomysłem Lata Kina Hiszpańskiego do dwóch kin studyjnych, które nie boją się nowych zastrzeżeń sanitarnych i otworzyły swoje podboje zgodnie z datą odmrożenia kultury. Niewykluczona, że ta sympatyczna komedia wejdzie nawet do szerszego repertuaru, szczególnie że z nowymi propozycjami nie jest najlepiej
Plusy:
pozytywny przekaz
wyraziści bohaterowie
wykorzystanie różnic kulturowych
sympatyczne zakończenie
powrót do kin
Minusy:
proste poczucie humory
brak pomysłów na rozwinięcie fabuły
niewykorzystany potencjał komediowy
przewidywalne
kilka niesmacznych wątków
tytuł oryginalny: Los Japón
produkcja: Hiszpania
rok: 2019
gatunek: komedia
festiwale: Lato Kina Hiszpańskiego
reżyseria i scenariusz: Álvaro Díaz Lorenzo
obsada: Dani Rovira, María León, Antonio Dechent