top of page

„Jestem REN” – android (ocena 5/10)


Dramat psychologiczny w klimacie science-fiction.

Renata z mężem i synem mieszkają na odludzi w ładnym domku. Kobieta przechodzi załamanie psychiczne, twierdząc że jest niezawodnym robotem.

Wbrew obiegowej opinii polskie kino ma udane doświadczenie w wykorzystaniu motywów science –fiction w filmach psychologicznych. Praktycznie cała twórczość Piotra Szulkina, czy tez adaptacje książek Stanisława Lema, a ostatnimi laty ciekawy film Bodo Koxa "Człowiek z magicznym pudełkiem". Niestety Piotr Ryczko nie dołączy do grona pozytywnych przykładów. Jego film jest może ciekawy wizualnie i nawet stwarzający klimat niedopowiedzenia, czy też wątpliwości psychologicznej, ale niezwykle ubogi w treść. Praktycznie nic się nie dzieje, a ucięte zakończenie tylko potęguje uczucie niedosytu.


Historia zbudowana wokół bohaterki z jednej strony ma potencjał kina fantastyczno-naukowego. Z drugiej równie dobrze może być dramatem psychologicznym opartym na ułudzie choroby psychicznej. Drogi rozwoju pozostają niedopowiedziane, ale nie zapewniają widzowi odpowiednich emocji. Pozostaje wrażenie braku pomysłu i kompletny brak twórczego przekazu.


Wizualnie jest nawet przyzwoicie. Skromnymi środkami, bez zbędnych efektów specjalnych, budowany poprzez montaż i ciekawe ujęcia kameralny, wręcz klaustrofobiczny nastrój. Wysiłek ten bez ciekawej fabuły, ze słabymi dialogami jest w dużej mierze zmarnowany. Może znajdzie się widz, który zdoła się wchłonąć, jednak będzie to przypadek jednostkowy. Film pokazywany na festiwalach ma szans pojawić się w kinach studyjnych, szczególnie gdy zapcha dziurę po przerwie koronawirusowej, a przed ofensywa nowych produkcji kinowych.


Plusy:

  • kameralny

  • dobrze zmontowany

  • klimatyczny

  • strona wizualna


Minusy:

  • ubogi scenariusz

  • brak pomysłu

  • słabe dialogi

  • przeciętne aktorstwo

  • ucięte zakończenie

Zwiastun:

produkcja: Polska

rok: 2019

gatunek: dramat

festiwale: Warszawski Festiwal Filmowy, 26. Festiwal Wiosna Filmów


  • reżyseria i scenariusz: Piotr Ryczko

  • zdjęcia: Jori Fabian

  • obsada: Marta Król, Marcin Sztabiński, Marieta Żukowska, Janusz Chabior

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page