top of page

„Tommaso” – podstarzały Willem Dafoe (ocena 5/10)


Pseudoartystyczna produkcja oparta na problemach mężczyzny popadającego w wiek starczy na przykładzie znanego i lubianego aktora z wyraźnym podtekstem autobiograficznym ekscentrycznego włoskiego reżysera.

Podstarzały reżyser mieszka w Rzymie ze swoją młodszą i wciąż atrakcyjną kobietą wychowująca małą córeczkę. Oderwanie mężczyzny od współczesności wyraża się wspomnieniami oraz narastającą depresją.

O determinacji włoskiego reżysera Abela Ferrara, aby przekazać swoje wewnętrzne wynurzenia, świadczy angaż własnej żony do głównej roli kobiecej wraz z odważnymi scenami erotycznymi. Te stanowią zresztą ożywczy element tego pretensjonalnego, pozbawionego fabuły filmu. Jest on z pewnością ciekawostką dla ludzi przeżywających podobne rozterki. Jednak jako dzieło dla szerszej widowni jest bezwartościowe. A już nachalna religijnie końcówka świadczy o kompleksach reżyserskich.


Zaangażowanie Willema Defoe było ciekawym pomysłem, chociaż nie wiadomo czy film ma być jego terapią, czy reżysera. Defoe wymyka się chyba spod kontroli, a wiele scen równie dobrze może się odnosić do niego, co do wizji Ferrary. Wydaje się, że w pewnym momencie zabrakło całościowego pomysłu na tej „projekt” – bo to chyba lepsze określenie niż „film”. W sumie znamienne jest że dystrybucja przypadła na okres, gdy Włochy z całkiem innych powodów są na ustach całego świata.


Plusy:

  • osobisty przekaz reżysera

  • angaż znanego aktora

  • sceny erotyczne

  • ładna Chiriac


Plusy:

  • pretensjonalne

  • pozbawione fabuły

  • chaotyczne narracyjnie

  • nachalne religijnie

Zwiastun:

produkcja: Włochy, USA, Wielka Brytania, Grecja

rok: 2019

premiera: 14 lutego 2020 (w Walentynki ...)

dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

gatunek: dramat


  • reżyseria i scenariusz: Abel Ferrara

  • zdjęcia: Peter Zeitlinger

  • muzyka: Joe Delia

  • obsada: Willem Dafoe, Anna Ferrara, Cristina Chiriac

Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page