Deerskin – zabójcza kurtka (ocena 6/10)
Propozycja tylko i wyłącznie dla tych, którzy gustują w tak specyficznych klimatach.
Film rozpoczyna sekwencja wrzucania przez kolejne osoby okryć wierzchnich do bagażnika samochodu z deklaracją że nigdy więcej nie założą kurtki. Okazuje się, że stoi za tym Georges samotnie podróżujący samochodem po bezkresach Ameryki – jego obsesją staje się kurtka ze skóry jelenia, która chciałby posiadać jako jedyny na świecie.
Jak ktoś zna styl i specyficzne poczucie humoru francuskiego ekscentrycznego reżysera Quentina Dupieux to również ten film przypadnie mu do gustu. Co prawda jest on powtarzalny pod względem realizacyjnym i można wiedzieć czego się spodziewać. Ale wprowadza kolejny tak absurdalny motyw że powinno wystarczyć zwolennikom tego typu absurdów. W każdym razie oponę zastąpiła kurtka – co prawda nie zabija, ale przyczynia się do zabójstw. Niby to samo, ale na tyle absurdalne, że trudni się nie uśmiać – przynajmniej pod nosem.
Film ma swoją datę premiery kinowej, jednak nie ma lepszej okazji do obejrzenia niż taki festiwal jak Splat!FilmFest. Piąta edycja, a druga w Warszawie cieszy się w Kinotece sporym zainteresowaniem. Ciekawy zestaw filmów, różnorodne sekcje (nie tylko horrory) oraz pozytywnie zakręceni organizatorzy. Tydzień dobrej zabawy. Hitem jest facet wnoszony na salę przez swojego kolegę … niczym nazwa jednej z sekcji WTF …
Zalety:
+ absurdalne
+ klimatyczne
+ udana kreacja Jean Dujardin
+ elementy autoironiczne
+ muzyka
+ dla amatorów filmów Dupieux
Wady:
- głupawe
- monotonne
- irytujące
- wymaga specyficznego gustu
- opóźniona polska premiera
Zwiastun:
tytuł oryginalny: Le daim
produkcja: Francja
rok: 2019
polska premiera: 3 stycznia 2020
dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwale: Nowe Horyzonty, Splat!FilmFest
gatunek: komedia
reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż: Quentin Dupieux
muzyka: Janko Nilović
scenografia: Joan Le Boru
kostiumy: Isabelle Pannetier
obsada: Jean Dujardin, Adèle Haenel, Albert Delpy, Coralie Russier, Laurent Nicolas, Marie Bunel, Pierre Gommé, Caroline Piette