Ikar. Legenda Mietka Kosza – Ogrodnik pianistą (ocena 6/10)
Ze względu na poprzednie filmy Macieja Pieprzycy i ciekawy temat niektórzy mogą być zawiedzeni.
Mietek Kosz stracił wzrok w dzieciństwo. Zafascynowany muzyką, grą na fortepianie, jazzowymi standardami dostaje się na festiwal Jazz Jamboree, gdzie odnosi wielki sukces. Sława nie przynosi mu jednak zadowolenia, popada w alkoholizm, nie znajduje szczęścia w kontaktach z kobietami. Popada w otępienie, frustrację, depresję.
Historia opowiedziana jest w specyficzny, nie łatwy w odbiorze sposób. Liczne retrospekcje, przeskoki czasowe, brak ukazania motywacji bohatera i przyczyn jego stanu psychicznego powodują pewien chaos scenariuszowy. Uzasadnienie znajduje dopiero w końcówce, która dla odmiany może wydawać się zbyt prostym zabiegiem. Film trzymają w ryzach znakomite fragmenty muzyczne, szczególnie sceny koncertowe są zrealizowane po mistrzowsku. Udane jest również oddanie percepcji przez osobę niewidomą, głównie dzięki znakomitą realizację dźwięku, odpowiednim kadrom i przemyślanej pracy montażowej. Dobrze w filmie wypadają również niestety nieliczne sceny humorystyczne, jak chociażby świetna scena z prostytutką. Ogólnie film jest stosunkowo nierówny, ma znakomite sceny, ale także gorsze momenty, zamulające fabułę. Niektórych widzów ujmie częścią muzyczną, ale znajdą się też tacy, którzy będą rozczarowani po poprzednich filmach Pieprzycy.
Dawid Ogrodnik miał o tyle trudną rolę, że sama postać tytułowego bohatera wymagał dodatkowych umiejętności, a poza tym trochę się opatrzył. Jednak radzi sobie świetnie potwierdzając zarówno kunszt aktorskich, jak dbałość w przygotowaniu do roli. To jego rola pozostaje po filmie na dłużej.
Plusy
muzyka i realizacja scen koncertowych
dźwięk jako sposób ukazania percepcji przez osobę niewidomą
Ogrodnik jako pianista
ujęcia operatorskie, montaż
finał wyjaśniający konstrukcję narracji
biografia utalentowanego człowieka z nizin społecznych, który nie uniósł sukcesu
stylizacja czasów: kostiumy, scenografia, wnętrza
Minusy:
dziury scenariuszowe
męcząca narracja, odmienne realizacyjnie retrospekcje
nużący w środkowej fazie
nieprzekonujące wątki romantyczne
rozczarowanie reżyserskie
Zwiastun:
produkcja: Polska
rok: 2019
premiera kinowa: 18 października 2019
dystrybucja: Next Film
gatunek: dramat
reżyseria i scenariusz: Mariusz Pieprzyca
muzyka: Leszek Możdżer
zdjęcia: Witold Płóciennik
montaż: Piotr Kmiecik
scenografia: Joanna Wójcik
kostiumy: Agata Culak
obsada: Dawid Ogrodnik, Cyprian Grabowski, Piotr Adamczyk, Mikołaj Chroboczek, Wiktoria Gorodeckaja, Justyna Wasilewska, Michał Filipiak, Jowita Budnik