Ikar. Legenda Mietka Kosza – Ogrodnik pianistą (ocena 6/10)

Ze względu na poprzednie filmy Macieja Pieprzycy i ciekawy temat niektórzy mogą być zawiedzeni.

Mietek Kosz stracił wzrok w dzieciństwo. Zafascynowany muzyką, grą na fortepianie, jazzowymi standardami dostaje się na festiwal Jazz Jamboree, gdzie odnosi wielki sukces. Sława nie przynosi mu jednak zadowolenia, popada w alkoholizm, nie znajduje szczęścia w kontaktach z kobietami. Popada w otępienie, frustrację, depresję.

Historia opowiedziana jest w specyficzny, nie łatwy w odbiorze sposób. Liczne retrospekcje, przeskoki czasowe, brak ukazania motywacji bohatera i przyczyn jego stanu psychicznego powodują pewien chaos scenariuszowy. Uzasadnienie znajduje dopiero w końcówce, która dla odmiany może wydawać się zbyt prostym zabiegiem. Film trzymają w ryzach znakomite fragmenty muzyczne, szczególnie sceny koncertowe są zrealizowane po mistrzowsku. Udane jest również oddanie percepcji przez osobę niewidomą, głównie dzięki znakomitą realizację dźwięku, odpowiednim kadrom i przemyślanej pracy montażowej. Dobrze w filmie wypadają również niestety nieliczne sceny humorystyczne, jak chociażby świetna scena z prostytutką. Ogólnie film jest stosunkowo nierówny, ma znakomite sceny, ale także gorsze momenty, zamulające fabułę. Niektórych widzów ujmie częścią muzyczną, ale znajdą się też tacy, którzy będą rozczarowani po poprzednich filmach Pieprzycy.

 

Dawid Ogrodnik miał o tyle trudną rolę, że sama postać tytułowego bohatera wymagał dodatkowych umiejętności, a poza tym trochę się opatrzył. Jednak radzi sobie świetnie potwierdzając zarówno kunszt aktorskich, jak dbałość w przygotowaniu do roli. To jego rola pozostaje po filmie na dłużej.

 

Plusy

  • muzyka i realizacja scen koncertowych

  • dźwięk jako sposób ukazania percepcji przez osobę niewidomą

  • Ogrodnik jako pianista

  • ujęcia operatorskie, montaż

  • finał wyjaśniający konstrukcję narracji

  • biografia utalentowanego człowieka z nizin społecznych, który nie uniósł sukcesu

  • stylizacja czasów: kostiumy, scenografia, wnętrza

 

Minusy:

  • dziury scenariuszowe

  • męcząca narracja, odmienne realizacyjnie retrospekcje

  • nużący w środkowej fazie

  • nieprzekonujące wątki romantyczne

  • rozczarowanie reżyserskie

 

Zwiastun:

produkcja: Polska

rok: 2019

premiera kinowa: 18 października 2019

dystrybucja: Next Film

gatunek: dramat

 

  • reżyseria i scenariusz: Mariusz Pieprzyca

  • muzyka: Leszek Możdżer

  • zdjęcia: Witold Płóciennik

  • montaż: Piotr Kmiecik

  • scenografia: Joanna Wójcik

  • kostiumy: Agata Culak

  • obsada: Dawid Ogrodnik, Cyprian Grabowski, Piotr Adamczyk, Mikołaj Chroboczek, Wiktoria Gorodeckaja, Justyna Wasilewska, Michał Filipiak, Jowita Budnik

     

     

     

     

     

     

     

     

     

 

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon