Wszystko dla mojej matki – żeński poprawczak (ocena 7/10)

October 14, 2019

Debiut fabularny Małgorzaty Imielskiej w Konkursie 1-2 na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Niezwykle mocny film. Momentami zbyt mocny.

Bohaterka filmu – Ola znajduje się na marginesie życia społecznego już w trakcie swojej młodości. Po zaginięciu matki trafia do sierocińca, a następnie podejrzana o kradzieże do poprawczaka. Tam jeden z wychowawców odkrywa jej talent sportowy. Ale jak wybić się do kadry olimpijskiej z takiego szamba.

Znana do tej pory z aktywności dokumentalnej, teatralnej i radiowej Małgorzata Imielska debiutuje pełnometrażowo w filmie trudnym i wymagającym reżysersko. Nie boi się jednak ukazać tematów momentami drastycznych i oskarżycielskich. Dla polskiego kina unikającego takich tematów to prawdziwy powiew świeżości. Nawet jeżeli niektóre sytuacje są przerysowane, to w sposób trafny ukazują tę brzydszą stronę polskiej rzeczywistości społecznej. Tam gdzie opieka socjalna i próby wczesnej resocjalizacji palą na panewce. Bo nawet jak ktoś wyjdzie z rynsztoka wpada w podobny na polskiej prowincji.  Zło głównej bohaterce czynią bowiem ludzie na pierwszy ogląd porządni i odpowiedzialni.

 

Imielska nie boi się scen drastycznych, które powodują wręcz odrzucenie od filmu. Może dlatego nie ma co liczyć na szerszą popularność swojego debiutu. Chociaż w środowiskach, których dotykają poruszane tematy z pewnością znajdzie zrozumienie. Bo nawet jeżeli historia Oli jest specyficzna, to zapewne tysiące takich odpowiada rzeczywistości. Trochę się w kontekście tego filmu przypomina historia Jerzego Górskiego opisana i sfilmowana w „Najlepszy”.

 

Odkryciem filmu jest magnetyzująca roli Zofii Domalik – studentki warszawskiej szkoły teatralnej. W ekstremalnie trudnej roli odnajduje się znakomicie, będąc wyrazistą, przekonującą, intrygującą. Zostało to docenione na festiwalu w Gdyni gdzie otrzymała nagrodę za debiut aktorski.

 

Zalety:

  • Zofia Domalik

  • historia

  • klimat

  • wiarygodność

  • intensywność scen

 

Minusy:

  • brutalność

  • uproszczenia narracyjne

 

O filmie:

rok: 2019

produkcja: Polska

gatunek: dramat

 

  • reżyseria i scenariusz: Małgorzata Imielska

  • zdjęcia: Tomasz Naumiuk

  • montaż: Agnieszka Glińska

  • muzyk: Włodek Pawlik

  • dźwięk: Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Artur Kuczkowski, Aleksandra Zawrotniak

  • obsada: Zofia Domalik, Magdalena Celmer, Jowita Budnik, Malwina Laska, Dobromir Dymecki, Helena Englert, Joanna Połeć, Maria Sobocińska, Zuzanna Puławska, Alicja Czerniewicz, Edyta Januszewska, Halina Rasiakówna, Katarzyna Wajda, Adam Cywka, Małgorzata Buczkowska

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon