Letnie popołudnie – urodziny lesbijki (ocena 5/10)
Miało być jedno ujęcie, ale chyba wyszło zbyt monotonnie.
Laura, manikiurzystka, mieszkająca ze swoją kochanką na warszawskiej Pradze obchodzi swoje 25 urodziny. Na spotkanie jedzie bez swojej partnerki, nieakceptowalnej przez tradycjonalistyczną rodzinę. Przyjęcie urodzinowe rozpoczyna się na cmentarzu, przy grobie ojca Laury.
Reżyser i scenarzysta tego filmu - Youssef Ouarrak specjalizuje się w krótkich metrażach. Jego pierwszy długometrażowy film ma niedostatki reżyserskie. Wygląda raczej jak zbitka pojedynczych scen: poranek z kochanką, rodzinna kłótnia przy obiedzie, rozmowa z kierowcą Ubera, mocna scena finałowa. Zapewne lepiej wyszłoby to w jednym ujęciu, co było zamiarem reżysera. Jednak mógł się on przestraszyć monotonii i pociął poszczególne sceny skracając całość do rozsądnego metrażu. Nie zadowolił jednak tym samym, ani zwolenników kina artystycznego, ani tych którzy liczą na zwartą fabułę. Ciekawa końcówka nie pasuje do całej reszty i również stanowi dysonans.
Nie można jednak odebrać filmowi autentyczności. Zarówno aktorstwo, jak i dialogi powodują jakby oglądało się autentyczne problemy typowej polskiej rodziny. A sceny cmentarne, czy przy obiedzie wielu widzom mogą być jakby znajome z autopsji. Kamera z bardzo bliska obserwuje bohaterkę i jej interakcje. Ta autentyczność powoduje jednak monotonię, bo oglądamy tak naprawdę dobrze nam znane nudne rodzinne rozmowy i kłótnie. Ratują te nudniejsze fragmenty aktorzy: Maria Pawłowska świetnie spisuje się w swojej głównej roli, a epizody Anny Moskal jako matki i Jacka Tarkawiana jako kierowcy Ubera to prawdziwe perełki.
Ginie w tym jednak ogólne przesłanie filmu. Motyw lesbijski jest przypięty na siłę, a końcowa faza zupełnie nie pasuje do ogólnego wydźwięku. Nic bowiem nie wskazuje na problemy w związku. Ouarrak chyba nie do końca przemyślał całościowy wydźwięk filmu.
Rozczarowująca jest również skala dystrybucji kinowej. Film gdzieś na pojedynczych, często późno nocnych seansach zbiera nieliczną widownię. Tyle się mówi o tematyce LGTB, a w kinach wciąż ma ona niszową popularność.
Plusy:
autentyczność
bliskie ujęcia
aktorstwo
mocna końcówka
Minusy:
wątek lesbijski
monotonia
przerwane ujęcie
słaba dystrybucja
Zwiastun:
produkcja: Polska
rok: 2019
premiera: 30 sierpnia 2019
gatunek: dramat
reżyseria, scenariusz, montaż: Youssef Ouarrak
zdjęcia: Zofia Goraj
muzyka: Atanas Valkov
scenografia: Katarzyna Załęcka
kostiumy: Lena Firak
obsada: Maria Pawłowska, Anna Moskal, Judyta Turan, Lucyna Szierok, Jacek Tarkawian, Aleksander Janiszewski, Olga Miłaszewska, Krzysztof Nowakowski