Petra – ojcostwo rzeźbiarza (ocena: 5/10)
Trudny w odbiorze film. Kto jednak wciągnie się w fabułę i dialogi dostanie nagrodę w postaci wielu niespodziewanych zwrotów akcji.
Do rzeźbiarza przybywa kobieta, która wyruszyła w podróż z uwagi na istotne zmiany w jej życiu. Szuka własnej tożsamości, pragnie rozwikłać zagadkę z przeszłości. A może ona być powiązana z mężczyzną, do którego przybyła na rozmowę.
Scenariusz tego filmu jest tak pokręcony, że nawet nie rozpoczyna się od pierwszego rozdziału. Wytrwałość jednak popłaca, bo z przeładowanych dialogami scen powoli wyłania się całkiem ciekawa historia. Ale to tylko dla bardzo wytrwałych widzów. Co ciekawe scenariusz zostało napisanych aż przez trzech autorów, i naprawdę widząc efekt końcowy trudno zrozumieć jak się dogadali.
Z trudną narrację idzie w parze jest bardziej wymagająca dla widzów wersja wizualna. To film długich scen dialogowych, ze szczątkową scenografią, bardzo naturalnym aktorstwem. Wizualnie również więc zniechęca. Dużym wyzwaniem jest dotrwać do momentu gdy fabuła zaczyna się zazębiać.
Film może być rarytasem dla amatorów sztuki: malarskiej i rzeźbiarskiej. Zarówno dialogi, jak i obrazy odnoszą się do procesu twórczego, rozterek artystów i odbioru ich dzieł.
Na uwagę zasługuje również bardzo wyważona kreacja Bárbara Lennie, która jakby zatopiła się w odgrywaną postać.
Na festiwalach takie filmy są często rewelacją. Ale to na imprezach typu Nowe Horyzonty, gdzie pewnie fabuła takiej produkcji jest najbogatsza spośród grona filmów mozolnych. Już na Tygodniu Kina Hiszpańskiego była to bodajże jedyna produkcja która nie zgromadziła kompletu publiczności. A więc wprowadzanie jej do dystrybucji kinowej, w dodatku w tygodniu z długim weekendem i rozpoczęciem okresu wakacyjnego – mija się z celem.
Plusy:
zwroty akcji i zazębienie fabuły
interesująca kreacja Bárbary Lennie
spostrzeżenia na temat pracy twórczej rzeźbiarza
Minusy:
wolne tempo
zawiła fabuła
trudna w odbiorze forma
niepotrzebna dystrybucja kinowa
Zwiastun:
rok: 2018
polska premiera: 21 czerwca 2019
produkcja: Hiszpania, Francja, Dania
gatunek: dramat
Festiwale: Nowe Horyzonty, Tydzień Kina Hiszpańskiego
reżyseria: Jaime Rosales
scenariusz: Michel Gaztambide, Clara Roquet, Jaime Rosales
zdjęcia: Hélène Louvart
muzyka: Kristian Eidnes Andersen
obsada: Bárbara Lennie, Àlex Brendemühl, Joan Botey, Marisa Paredes, Petra Martínez, Carme Plà, Oriol Pla, Chema del Barco, Natalie Madueño