Szpieg – Czarna Wdowa (ocena 4/10)

February 7, 2019

Monumentalny w formie i formacie, odnoszący się do skomplikowanych stosunków w podzielonej Korei.

Zimna wojna pomiędzy państwami koreańskimi trwa ponad 40 lat. Południe jest coraz bardziej zaniepokojone pracami Północy nad bomba atomową. Powstaje projekt szpiegowski mający na celu ujawnienie postępu zaawansowania groźnych badań. W tym celu jeden z wojskowych oficerów porzuca służbę, zadłuża się u kolegów, zaczyna pić i bankrutuje. W ten sposób uwiarygodniony rozpoczyna działalność gospodarczą, opartą na współpracy z tkwiącą w głębokim komunizmie ideowym i gospodarczą Północą. Dzięki realizacjom reklam na terenach bliskich elektrowni może zbliżyć się do tamtejszych decydentów oraz pozyskać ważne informacje. Tymczasem w Korei Południowej rozpoczyna się kampania prezydencka, która może zmienić stosunki ze zwaśnionym sąsiadem. Agent Czarna Wdowa ma swój udział w politycznych gierkach.

Wysublimowane kino szpiegowskie, oparte na dialogach, interakcjach, psychologii działania. Nie ma tutaj pościgów, strzelanin, torturowania, nie ma nawet pięknej kobiety i romansu. To nie jest koreański James Bond. A mimo to budzi emocje, wciąga w intrygę, pozwala poznać niuanse koreańskich rządów. Jednej i drugiej strony. 

 

Nie będąc obeznanym w sytuacji konfliktu koreańskiego można się trochę pogubić. Scenariusz nie jest najsilniejszą stroną tej produkcji. Już sam punkt wyjścia wydaje się wątpliwy, nawet jeżeli został oparty o autentyczne wydarzenia. Trudno uwierzyć, żeby zamknięta w komunistycznym kokonie KRLD zaufała byłemu wojskowego. Nawet jeżeli potem zbankrutował i wpadł w alkoholizm. Raczej stworzenie nowej tożsamości byłoby bardziej wiarygodne. Również sam efekt działań szpiegowskich skręca z głównego zadania (projekt jądrowy) w kierunku ingerencji w wynik wyborów prezydenckich. Jednak te mankamenty scenariuszowe są jedyną (oprócz długości) wadą filmu. Pod innymi względami jest to produkcja będąca pełnoprawnym thrillerem polityczno-szpiegowskim. 

 

Imponuje przede wszystkim dbałość o konstrukcje scen. Wiele z nich to prawdziwe majstersztyki oparte na dialogach, montażu, ujęciach, naświetleniu (często jego braku) oraz aktorstwie. Jakżeż emocjonujące może być przedstawienie intrygi, mylenie przeciwnika, słowne blefowanie, czy też demonstracyjne zrywanie rozmów. 

 

Film kieruje swoje drogi na budowaniu przyjaźni ponad podziałami. Główny bohater odnajduje swojego odpowiednika po drugiej stronie, i mimo że toczą psychologiczny pojedynek, momentami nawet na śmierć i życie, to jednak zaczyna się pomiędzy nimi rysować nić porozumienia. 

 

Pod względem politycznym zaskakującym zabiegiem jest uniwersalizacja ukazania obu stron konfliktu. Film nie przedstawia strony komunistycznej jako zła wcielonego, ale również próbuje przedstawić ich racje. Są nawet momenty gdy ostrze krytyki skierowane jest na stronę południowokoreańską. Biorąc pod uwagę utrzymujące się współcześnie napięcie, należy docenić taki wysiłek twórców fabuły. 

 

Nie jest łatwo przyzwyczaić się i odróżniać koreańskich aktorów, ale w tym filmie dwie kluczowe postacie, a także kilka drugoplanowych (świetna scena z przywódca KRLD) zdecydowanie się wyróżniają. Dzięki nim utrzymywany jest klimat napięcia, bo samą mimiką potrafią wyrażać toczoną walkę psychologiczną.

Zapewne można było trochę okroić film o kilka scen, wcześniej skończyć, aby był on bardziej przystępny. Jednak najwyraźniej celem było powstanie dzieła monumentalnego, w które uda się upchać jak najwięcej wydarzeń. Dla amatorów klasycznego kina szpiegowskiego może to być prawdziwy rarytas. 

 

Szkoda tylko, że polska dystrybucja nie potrafi docenić tej ciekawej propozycji – seansów jest jak na lekarstwo. A szkoda bo te nieliczne gromadzą w małych salkach (Elektronik) prawie komplety. Ten sam film w wersji amerykańskiej byłby hitem i laureatem nagród. A wersja koreańska skazana jest na niszowość.

 

Zalety:

  • kompozycja pojedynczych scen

  • aktorstwo

  • obiektywizm

  • monumentalizm

 

Minusy:

  • niedopracowany scenariusz

  • konieczność znajomości niuansów konfliktu koreańskiego

  • zbyt długi

 

Zwiastun:

Tytuł oryginalny: Gong-jak

Polska premiera: 18 stycznia 2019

Dystrybucja: Mayfly

Produkcja: Korea Południowa

Rok: 2018

Gatunek: thriller

 

  • reżyseria: Jong-bin Yun

  • scenariusz: Seong-hwi Kwon, Jong-bin Yun

  • zdjęcia: Chan-min Choi

  • muzyka: Yeong-wook Jo

  • obsada: Jung-min Hwang, Sung-min Lee, Jin-woong Jo, Ji-hoon Joo, Seong-woong Park           

 

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon