Walc w alejkach – miłość w supermarkecie (ocena 8/10)


Love story na nocnej zmianie w sklepie wielkomiarowym. Oryginalnie zrealizowane.

Christian - młody, samotny, wycofany mężczyzna dostaje pracę na nocnej zmianie w supermarkecie. Do obsługi wózka widłowego przyucza go doświadczony, przepełniony mądrością życiową Bruno. Na dziale spożywczym uwagę chłopaka zwraca młoda, ale również wycofana zamężna Marion. Pojawia się uczucie wzmacniane okolicznościami niewdzięcznego, monotonnego zajęcia zawodowego.

Niemiecki reżyser Thomas Stuber (nie jest zaskoczeniem po obejrzeniu tego filmu, że to twórca ze wschodniej części zjednoczonych Niemiec) z dużą dozą empatii i zrozumienia opowiada o swoich bohaterach – ludziach wykluczonych z elit społecznych, dla których nocna zmiana w sklepie jest szczytem możliwości zawodowych. Trafia tym samym w stereotyp pracowników supermarketów, których praca jest niedoceniania, traktowana wręcz niewolniczo. Jednak nawet oni mają swoje uczucia, marzenia, potrzeby. Bardzo dobrze to wyraża trzeci, doświadczony bohater. To jego decyzja będzie punktem kulminacyjnym całego filmu.


Zdjęcia Petera Matjasko dowodzą, że każdy temat można po mistrzowsku przedstawić w ujęciach kamery filmowej. Do miana majstersztyku urastają ujęcia tak prostych czynności jak operowanie wózkiem widłowym, układanie towarów na półce, przemieszczanie się wąskimi korytarzami sklepowymi, czy nawet tradycyjna przerwa na papierosa. Wysmakowane zdjęcia uwypukla muzyka tworząc, zgodnie z tytułem, nastrój wręcz baletniczo-operowy.


Film spoczywa na barkach aktorskich Franza Rogowskiego i Sandry Hüller (znana z zupełnie nieudanego ”Toni Erdmana”) – ich przejmujące i przekonujące rolę pozwalają uwierzyć w całą miłosną historię nadając jej realne kształty. Chociaż film ociera się o magię, co wychodzi w scenach finałowych.


Wadą filmu jest przeciągnięta i przekombinowana końcówka. Ale do 90 minuty ogląda się z dużą przyjemnością. Po pokazach festiwalowych (Wiosna Filmów, Tydzień Kina Niemieckiego) trafia do regularnej dystrybucji. Tydzień przed Walentynkami. Przypadek? Nie sądzę …


Plusy:

  • pomysł na love story w supermarkecie

  • zdjęcia, montaż i muzyka

  • Franz Rogowski, Sandra Hüller

  • motyw Bruno

  • klaustrofobiczność miejsca akcji

  • magia realizmu


Minusy:

  • za długi

  • przeciągnięta końcówka


Zwiastun:

Tytuł oryginalny: In den Gängen

Produkcja: Niemcy

Rok: 2018

Polska premiera: 8 lutego 2019

Dystrybucja: Aurora Films

Gatunek: melodramat

Festiwale: Wiosna Filmów 2018, Tydzień Kina Niemieckiego 2019


  • reżyseria: Thomas Stuber

  • scenariusz: Clemens Meyer, Thomas Stuber

  • zdjęcia: Peter Matjasko

  • montaż: Kaya Inan

  • obsada: Franz Rogowski, Sandra Hüller, Peter Kurth, Peter Kurth, Andreas Leupold

Ostatnie posty
Search By Tags
Nie ma jeszcze tagów.
Follow Us
  • Twitter Social Icon