Dziewczyna w sieci pająka – zagubiona Claire Foy (ocena 5/10)


Ekranizacja powieści skandynawskiego cyklu „Millenium” wskazująca na pewny przesyt tego rodzaju produkcji. Może dlatego, że zmienili się: pisarz pierwowzoru, reżyser i odtwórczyni głównej roli? A może dlatego, że konwencja filmowa tego typu produkcji już się wyczerpała?

W Sztokholmie grasuje tajemnicza hakerka wymierzająca sprawiedliwość niegodziwym ludziom. Jej trauma tkwi w dzieciństwie, gdy uciekła od swojej siostry aby uniknąć apodyktycznego ojca. Nowym zleceniem jest wykradnięcie z amerykańskiego systemu wojskowego pliku umożliwiającego sterowanie rakietami nuklearnymi. Nic dziwnego, że za hakerką podążą niebezpieczni ludzie, w tym tajemnicza blondynka, czy też cała organizacja charakteryzująca się tatuażami z pająkami, mająca również związek z dzieciństwem bohaterki.

Klasyczna fabuła kryminalna. Akcja jest wartka i sprawna. Ze względu na początkową scenę zbyt przewidywalna. Nie ma jednak zbyt wiele czasu na roztrząsanie kolejnych wydarzeń, bo co chwila dzieje się coś ciekawego. Widza powinien wciągnąć mroczny skandynawski klimat i charyzma głównej bohaterki. Oczywiście jeżeli ktoś się uprze to znajdzie dziury scenariuszowe. Zapewne również lektura książki inaczej nastawia do filmu. Wygląda jakby nie wszystkie postacie zostały w pełni wykorzystane, co zawsze jest problemem przy ekranizacjach tego typu powieści. Twórcy nie mają odwagi żeby zrezygnować z niektórych kluczowych postaci, jednak traktują je tak marginalnie, że zwolenników wersji książkowych mogą zrazić takim potraktowaniem niektórych wątków. Podobnie jest z kilkoma wątkami nie do końca wyjaśnionymi – wiadomo nie ma to czasu w konwencji filmowej, ale trzeba jakoś z tego wybrnąć, a nie na siłę wprowadzać nowych bohaterów, jak chociażby małego chłopca.

Wątpliwości również budzi zadanie jakie w tym filmie dostaje bohaterka, bo wyraźnie odstaje od jej dotychczasowej „działalności”. Brakuje tutaj wyjaśnienia co powoduje jej zaangażowanie, bo w wieszaniu złych facetów pod sufitem miała swój cel wynikający z postaci ojca. Ale żeby kraść kluczowy dla bezpieczeństwa świata plik to już warto byłoby zbudować większe uzasadnienie.


Szczególny nacisk jest w fabule położony na samą psychologię hakerki i jej traumy (i … SPOILER – jej siostrę), odgrywaną tym razem przez Claire Foy (równolegle na polskich ekranach pokazywany jest film „Pierwszy człowiek”, w którym zagrała znakomicie). Dla wielu będzie ona rozczarowaniem, bo nie do końca odnajduje swoje miejsce w fabule. A nie jest to pierwszy film z serii ekranizacji, więc nasuwają się porównania do poprzednich aktorek. Czy lepszych to kwestia sporna, ale już opatrzonych. W dodatku dostała trochę więcej „zadań”, a jej postać najbardziej intrygująca była gdy siedziała nad laptopem. Tutaj zbyt często wychodzi z sytuacji rodem z „Mission impossible”. Zresztą cała fabuła razi tutaj globalizacją, bo skandynawskie kryminały to raczej lokalne problemy, a nie próba ratowania świata przed zagładą nuklearną. Zarysowany jest tutaj nawet wpływ współczesnych technologii i płynące z tego faktu zagrożenia – to również słabo pasuje do skandynawskiego klimatu, gdzie królują dość standardowe techniki kryminalne, jak: zwykłe przesłuchanie, szperanie po starych gazetach, szukanie świadków wydarzeń sprzed lat.


Realizacyjnie nie można się przyczepić: ciekawe ujęcia, sprawny montaż, podkład muzyczny potęgujący atmosferę (albo usypiający). Problem w tym, że te wszystkie zabiegi już były i nic nowego ta produkcja nie wnosi. W trakcie seansu ma się nieodparte wrażenie, jakby się oglądało już wcześniej podobny film. Są niestety takie gatunki, które filmowo wyczerpują się dużo szybciej niż literacko i wygląda na to że ta serii do nich należy. Co nie oznacza, że seans jest zmarnowany- ot taki solidny kryminał, może niepotrzebnie wzbogacony w elementy kina sensacyjnego rodem z amerykańskich superpodukcji.


Plusy:

  • sprawna realizacja

  • wartka akcja

  • skandynawski klimat

  • efektowne sceny akcji

  • wyrazistość hakerki (żądna zemsty, preferencje seksualne)


Minusy:

  • przesyt kryminałów tego typu

  • zagubiona Claire Foy

  • przewidywalna fabuła

  • marginalizacja niektórych bohaterów

  • brak uzasadnienia podstaw fabuły

  • globalizacja akcji


Zwiastun (mylący):

Tytuł oryginalny: A girl in the spider’s web

Produkcja: Kanada, Niemcy, Szwecja, USA, Wielka Brytania

Rok: 2018

Polska premiera: 26 października 2018

Gatunek: kryminał


  • reżyseria: Fede Alvarez

  • scenariusz: Fede Alvarez, Steve Knight, Jay Basu

  • obsada: Claire Foy, Sverrir Gudnason, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Steven Merchant, Christopher Convery, Synnøve Macody Lund

Ostatnie posty
Search By Tags
Nie ma jeszcze tagów.
Follow Us
  • Twitter Social Icon