Dziewczyna w sieci pająka – zagubiona Claire Foy (ocena 5/10)

October 30, 2018

Ekranizacja powieści skandynawskiego cyklu „Millenium” wskazująca na pewny przesyt tego rodzaju produkcji. Może dlatego, że zmienili się: pisarz pierwowzoru, reżyser i odtwórczyni głównej roli? A może dlatego, że konwencja filmowa tego typu produkcji już się wyczerpała?

W Sztokholmie grasuje tajemnicza hakerka wymierzająca sprawiedliwość niegodziwym ludziom. Jej trauma tkwi w dzieciństwie, gdy uciekła od swojej siostry aby uniknąć apodyktycznego ojca. Nowym zleceniem jest wykradnięcie z amerykańskiego systemu wojskowego pliku umożliwiającego sterowanie rakietami nuklearnymi. Nic dziwnego, że za hakerką podążą niebezpieczni ludzie, w tym tajemnicza blondynka, czy też cała organizacja charakteryzująca się tatuażami z pająkami, mająca również związek z dzieciństwem bohaterki.

Klasyczna fabuła kryminalna. Akcja jest wartka i sprawna. Ze względu na początkową scenę zbyt przewidywalna. Nie ma jednak zbyt wiele czasu na roztrząsanie kolejnych wydarzeń, bo co chwila dzieje się coś ciekawego. Widza powinien wciągnąć mroczny skandynawski klimat i charyzma głównej bohaterki. Oczywiście jeżeli ktoś się uprze to znajdzie dziury scenariuszowe. Zapewne również lektura książki inaczej nastawia do filmu. Wygląda jakby nie wszystkie postacie zostały w pełni wykorzystane, co zawsze jest problemem przy ekranizacjach tego typu powieści. Twórcy nie mają odwagi żeby zrezygnować z niektórych kluczowych postaci, jednak traktują je tak marginalnie, że zwolenników wersji książkowych mogą zrazić takim potraktowaniem niektórych wątków. Podobnie jest z kilkoma wątkami nie do końca wyjaśnionymi – wiadomo nie ma to czasu w konwencji filmowej, ale trzeba jakoś z tego wybrnąć, a nie na siłę wprowadzać nowych bohaterów, jak chociażby małego chłopca.

Wątpliwości również budzi zadanie jakie w tym filmie dostaje bohaterka, bo wyraźnie odstaje od jej dotychczasowej „działalności”. Brakuje tutaj wyjaśnienia co powoduje jej zaangażowanie, bo w wieszaniu złych facetów pod sufitem miała swój cel wynikający z postaci ojca. Ale żeby kraść kluczowy dla bezpieczeństwa świata plik to już warto byłoby zbudować większe uzasadnienie.

 

Szczególny nacisk jest w fabule położony na samą psychologię hakerki i jej traumy (i … SPOILER – jej siostrę), odgrywaną tym razem przez Claire Foy (równolegle na polskich ekranach pokazywany jest film „Pierwszy człowiek”, w którym zagrała znakomicie). Dla wielu będzie ona rozczarowaniem, bo nie do końca odnajduje swoje miejsce w fabule. A nie jest to pierwszy film z serii ekranizacji, więc nasuwają się porównania do poprzednich aktorek. Czy lepszych to kwestia sporna, ale już opatrzonych. W dodatku dostała trochę więcej „zadań”, a jej postać najbardziej intrygująca była gdy siedziała nad laptopem. Tutaj zbyt często wychodzi z sytuacji rodem z „Mission impossible”. Zresztą cała fabuła razi tutaj globalizacją, bo skandynawskie kryminały to raczej lokalne problemy, a nie próba ratowania świata przed zagładą nuklearną. Zarysowany jest  tutaj nawet wpływ współczesnych technologii i płynące z tego faktu zagrożenia – to również słabo pasuje do skandynawskiego klimatu, gdzie królują dość standardowe techniki kryminalne, jak: zwykłe przesłuchanie, szperanie po starych gazetach, szukanie świadków wydarzeń sprzed lat.

 

Realizacyjnie nie można się przyczepić: ciekawe ujęcia, sprawny montaż, podkład muzyczny potęgujący atmosferę (albo usypiający). Problem w tym, że te wszystkie zabiegi już były i nic nowego ta produkcja nie wnosi. W trakcie seansu ma się nieodparte wrażenie, jakby się oglądało już wcześniej podobny film. Są niestety takie gatunki, które filmowo wyczerpują się dużo szybciej niż literacko i wygląda na to że ta serii do nich należy. Co nie oznacza, że seans jest zmarnowany- ot taki solidny kryminał, może niepotrzebnie wzbogacony w elementy kina sensacyjnego rodem z amerykańskich superpodukcji.

 

Plusy:

  • sprawna realizacja

  • wartka akcja

  • skandynawski klimat

  • efektowne sceny akcji

  • wyrazistość hakerki (żądna zemsty, preferencje seksualne)

 

Minusy:

  • przesyt kryminałów tego typu

  • zagubiona Claire Foy

  • przewidywalna fabuła

  • marginalizacja niektórych bohaterów

  • brak uzasadnienia podstaw fabuły

  • globalizacja akcji

 

Zwiastun (mylący):

Tytuł oryginalny: A girl in the spider’s web

Produkcja: Kanada, Niemcy, Szwecja, USA, Wielka Brytania

Rok: 2018

Polska premiera: 26 października 2018

Gatunek: kryminał

 

  • reżyseria: Fede Alvarez

  • scenariusz: Fede Alvarez, Steve Knight, Jay Basu

  • obsada: Claire Foy, Sverrir Gudnason, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Steven Merchant, Christopher Convery, Synnøve Macody Lund

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Twitter Social Icon