„18 kiloherców” – narkotyki w Kazachstanie (ocena 6/10)
Zwycięzca Konkursu Międzynarodowego 36. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Dwóch nastolatków mieszkających w ałmatańskich blokowiskach fascynują pierwsze przygody z twardymi narkotykami.
To surowe, prawie paradokumentalne kino. Pokazuje problemy współczesnego Kazachstanu, jakże bliskie innym miejscom na świecie. Taka formuła jednak szybko się wyczerpuje. Brakuje pozytywniejszego bohatera, z którym widz mógłby się utożsamiać, a scena przełomowa jest zbyt przerysowana. Wiele do życzenia pozostawia również trudna do zapamiętania puenta. To psuje początkowo dobre wrażenia, aczkolwiek obejrzenie obrazu z kinematografii rzadko obecnej w Europie jest z pewnością obowiązkiem europejskiego widza.
Bardzo ciekawa jest interpretacja tytułu wyjaśniona w napisach końcowych. To częstotliwość słyszalna tylko przez młodych ludzi. Wskazuje to wyraźnie na zaszufladkowanie problemu w odniesieniu do osób rozpoczynających swoją styczność z narkotykami. Pewnie w kinie powstało wiele lepszych filmów o uzależnieniu, ale jednak nowością jest lokalizacja w stolicy Kazachstanu.
To nie jest film na nagrodę na poważnym festiwalu. W warstwie narracyjnej i ogólnym przesłaniu pozostawia wiele do życzenia. Jurorzy robią swoimi werdyktami krzywdę i filmowi, który potem trafia z łatką nagrodzonego do kin, i festiwalowi który reprezentują, i innym dużo lepszym filmom prezentowanym w Konkursie Międzynarodowym. Niestety dysproporcja ocen jurorów i widzów zbyt wyraźnie się pogłębia.
Plusy:
+ tematyka uzależniania od narkotyków
+ surowa forma
+ klimat
+ obraz współczesnego Kazachstanu
+ intrygujący tytuł
+ docenienie przez jury WFF
Minusy:
- uproszczenia narracyjne
- brak pozytywnego bohatera
- niejasna puenta
- widać pierwowzór literacki
- nagroda na wyrost i szkodliwa
Zwiastun:
tytuł oryginalny: 18 Kilohertz
produkcja: Kazachstan
rok: 2020
gatunek: dramat
festiwale: 36. Warszawski Festiwal Filmowy
· reżyseria, scenariusz: Farkhat Sharipov
· zdjęcia: Alexander Plotnikov
· muzyka: Ilya Odegov
· obsada: Musakhan Zhumakhanov, Alibek Adiken, Kamila Fun-So, Roman Zhukov, Makhabbat Sarkytpayeva
コメント